گزارش و تحلیل

پهپادهای روسی گستره دید راننده های تانک را بهتر می کنند

© SputnikПрототип "ручного" беспилотника массой 600 граммов
Прототип ручного беспилотника массой 600 граммов - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه همچنان مشغول تکمیل کردن فناوری تسلیحات و افزایش قدرت نظامی خود است.

به گفته دیلی استار، امروز پهپادهای مدل «پتروداکتیل» می توانند اطلاعات خوبی در اختیار تانک های روسیه قرار دهند.

پهپادها بر فراز تانک ها در ارتفاعات تا ده ها متر بالا می روند و شعاع عملکرد تانک را به این ترتیب بیشتر می کنند. به اعتقاد روزنامه دیلی استار، این یک موفقیت کاملا ملموس برای نیروهای زمینی ارتش پوتین است. با وجود پهپادهای مذکور، تانک های ت 14 می توانند بهتر نشانه گیری کنند. به گفته روزنامه دیلی استار، پهپادهای مشایعت کننده تانک ها به تصویرساز حرارتی مجهز هستند.

نیکلای کیم ستاد انستیتوی هوافضای مسکو ضمن گفتگو با خبرنگار اسپوتنیک درباره امکانات این دستگاه پرنده توضیح می دهد. وی می گوید که پهپاد جدید روسی قادر است ماشین های زرهی را همراهی کرده و در تعیین هدف به آنها کمک کند.

وی در ادامه توضیح می دهد: «راننده های تانک ها و اپراتورهای ماشین های زرهی به دلیل قرار گرفتن در سطح پایین گستره دید محدودی دارند. مهندسین و کارشناسان از مدت ها پیش به دنبال راهی برای افزایش گستره دید تانک ها بودند. پهپادهایی که امروز استفاده می شوند از نظر هدایت دشوار هستند. دستگاه هایی که با کابل های خاص وصل می شوند و انرژی و اطلاعات دریافت می کنند، مزیت هایی هم دارند. این سیستم موثرتر عمل می کند. سیستم در تانک قرار می گیرد و زمانی که نیاز به اطلاعات وجود دارد مثلا زمانی که تانک در محاصره قرار گرفته است، راننده این دستگاه را به هوا می فرستد و بعد مجدد پایین می آورد».

به گفته کارشناس روس، این دستگاه ها علاوه بر کاربرد نظامی، کاربردهای دیگری هم دارند.

وی در ادامه می گوید: «دستگاه هایی که با کابل متصل می شوند، می توانند در نقطه ای ثابت شوند. این کار کمک زیادی می کند، زیرا آنها می توانند چندین ساعت در یک محل باشند و اطراف را تحت کنترل قرار دهند».

به گفته نیکلای کیم، دانشمندان روس در حال طراحی مدل های دیگری هستند. وی توضیح می دهد: «دستگاهی را طراحی می کنند که بتواند بدون اپراتور و به صورت مستقل تصمیم گیری کند. در شرایط کنونی این مساله اهمیت زیادی دارد. یک محور دیگر هم برای کار وجود دارد. باید بتوان چند دستگاه را با هم هماهنگ کنند تا نقاط مختلف را تحت کنترل داشته باشند، یک دستگاه توجه را به خود جلب کند و دستگاه دیگر حمله کند، به عبارتی باید بتوانند تصمیم درست بگیرند. این کار هم اهمیت زیادی دارد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала