گزارش و تحلیل

کارشناس میگرانیان: عجیب است که رئیس نیروی هوایی آمریکا تازه از سلاح هسته یی روسیه با خبر می شود

© AP Photo / Cliff OwenМинистр Военно-воздушных сил США Дебора Ли Джеймс во время выступления в Пентагоне
Министр Военно-воздушных сил США Дебора Ли Джеймс во время выступления в Пентагоне - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دِبرا لی جِیمس، وزیر نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا، روسیه را تهدید شماره یک آمریکا عنوان کرده است. خانم جیمس در گردهم آیی دفاع ملی بنام ریگان در ایالت کالیفرنیا به خبرگزاری Reuters اظهار کرده است که " ما تهدیدهای بسیار داریم که مورد بررسی ما است اما روسیه به خاطر توان هسته یی می تواند تهدید واقعی برای ایالات متحده آمریکا باشد".

فرِنک کِندال، معاون وزیر دفاع آمریکا، در نوبت خود ذکر کرد که اگر در سابق، سیاست واشنگتن به دفع تهدیدات در منطقه آسیایی و اقیانوس آرام و خاور میانه متمرکز می شد امروز بیشتر روی روسیه است. وی می گوید:"به خاطر رفتار آنان ما به تعادل امکاناتی که مورد نیاز ما خواهد بود، مجبور به تجدید نظر شدیم".
قبلا در مسکو اظهار کردند که روسیه کسی را تحدید نمی کند ولی اقداماتی که برای منافع کشور، تحدید آمیز بالفعل است بدون توجه نخواهند ماند.
آندرانیک میگرانیان، کارشناس امور سیاسی و استاد دانشگاه روابط بین المللی مسکو باور دارد که اعضای رو برفتنی تیم کاخ سفید ایالات متحده تلاش دارند در ماه های اخیر ماندن در پستهای خود، دورنمایی گفتمان با مسکو برای تیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب شده را مشکل زا کند.اینجا ریشه سخن را به مصاحب می دهیم: 


"به نظرم تیم رفتنی در صدد ایجاد هر چه بیشتر سد در روابط ترامپ با روسیه می باشد. مغلوبیت دمکراتها آنچنان حساس غاقلگیرانه بود که ظاهراً دست و پای خود را گم کردند. همه این اظهارات راجع به تحدید، البته بی اساس است. عجیب و غریب است که رئیس نیروی هوایی امروز فهمید که روسیه، دارای سلاح هسته یی است. در ضمن، در میان مقامات نظامی، قائداتاً فهم و درک بیشتر واقع بینانه وجود دارد. اظهارات اکثر جنگجویانه و مروراً محرک آمیز مقامات غیر نظامی که در راس ادارات قرار دارند، ابراز می نمایند".


کارشناس مزبور اظهار امیدواری کرده است که اعضای تیم دونالد ترامپ در ارزیابی های خود نسبت به روسیه بیشنر دیده واقعی گرایانه از خود نشان دهد. کارشناس مزبور در ادامه تفسیر خود می گوید:


"همه مقرری های وی غیر مبهم و مورد پذیرش نمی باشد. در میان آنان اشخاصی هستند که در قالب تعهدات انتخاباتی وی مبنی بر بهبود روابط با روسیه و همکاری سازنده، به خصوص در صحنه سوریه، مورد پذیرش می باشند. ولی انتصابات سوئال انگیزی هم هست. و البته در عملکرد و کردار این اشخاص ما خواهیم دید که تا چه حد آنها می توانند در خط سیاسی رئیس جمهور هم قدم باشند. باید تذکر شود که سیاست خارجی و نظامی را در ایالات متحده آمریکا قالباً رئیس جمهور تعیین می نماید. البته، مجلس آمریکا هم در این حوزه فعال است ولی در مجموع قوه اجرایی مصروف این کار است. صرف نظر از آن که اعضای تیم آینده کدام مقامی دارند، اگر ترامپ دارای سیاست بطور پیگیرانه برای تطبیق وعده های انتخاباتی خود باشد، به احتمال زیاد ما اظهارات مشابه در آینده نزدیک نخواهیم شنید".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала