گزارش و تحلیل

تحمیل جنگ به همسایگان ترکیه

© AFP 2023 / Ozan Koseمرز ترکیه و سوریه
مرز ترکیه و سوریه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اپوزیسیون ترکیه موافق انجام عملیات جنگی در سوریه است.

میفلوت کاراکایا معاون  رئیس  حزب پارلمانی  اپوزیسیون  جنبش ملی  در مصاحبه با خبرنگار  « اسپوتنیک»  سیاست سوریه ای آنکارا،  عملیات « سپر  فرات» در سوریه و دورنمای  گذار ترکیه  به حکومت ریاست جمهوری را  مورد تفسیر قرار داد.

—   حزب ما  خواهان دفاع از  تمامیت ارضی  کشورهای  همسایه   و ساختار دولتی  و احترام به  حق حاکمیت آنهاست. از همان ابتدا  اشتباهات زیادی در  خصوص بحران سوریه  و  محاسبات غلط استراتژیک انجام شده است.  هم اکنون جواب این  اشتباهات را می دهیم.  با رأی دادن به حکم  مربوط به انجام عملیات  نظامی در سوریه، ما از یک هدف پیروی کردیم-  مقابله با  خطر تروریستی  و  تأمین  امنیت  ملی در مرزها  و جلوگیری از گسترش جنگ در کشورهای همسایه.  حضور ما در سوریه  بطور کامل  با  تأمین  امنیت خودمان در ارتباط است».

کاراکایا در اینباره که آیا گذار به  حکومت ریاست جمهوری مسائل را رفع خواهد کرد گفت: اگر حتی  فرض کنیم که  می توان  سیستم ایده آل  قدرت را  ایجاد کرد ، بهرحال  کارایی آن وابسته به  افرادی خواهد داشت  که این سیستم را اداره خواهند کرد.  البته،  گذار ترکیه به  سیستم ریاست جمهوری  راه حل تمام مسائل  نخواهد بود.  زیرا در اینجا،  نقش کلیدی را  عامل  انسانی  بازی می کند  و نه وجود و یا عدم وجود  سیستم پارلمانی».

معاون رئیس  حزب پارلمانی  اپوزیسیون  جنبش ملی  متذکر شد که  در ترکیه  قوانین و  ساختار حقوقی  وابسته به سیستم پارلمانی  فقط روی کاغذ  می ماند و اوضاع  واقعی  فرق زیادی با این  قوانین دارد.

—  ما تا کنون در باره ضرورت  مطابقت عملکرد رئیس جمهور با  مفاد قانونی صحبت می کنیم. افرادی  که  از ما  به دلیل  حمایت از گذار به  شکل ریاست جمهوری  حکومت  انتقاد می کنند، باید  ابتدا گزینه  خود در خصوص راه  حل مسائل را  پیشنهاد کنند.  ما خواهان  سیستم پارلمانی هستیم  و خواستار آن هستیم که رئیس جمهور مطابق با  موازین این سیستم عمل کند.  اما در عمل همه چیز برعکس است.  این وضع  کشور را به بحران می کشد. به عقیده ما  حل و فصل این مسأله فقط بر اساس قوانین موجود ممکن است. سیستمی  که ریاست کشور  از اختیارات  بی حد ومرز  برخوردار است و همزمان هیچگونه مسئولیتی بعهده نمی گیرد،  فقط در رژیم های  دیکتاتوری  جهان مشاهده می شود».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала