چطور شبه نظامیان خاورمیانه از مواد دست ساز بمب می سازند

© Sputnik / Dmitriy VinogradovБрошенный террористами самодельный миномет в деревне Саф-Сафа (провинция Хама), освобожденной сирийской армией от боевиков "Фронта ан-Нусра"
Брошенный террористами самодельный миномет в деревне Саф-Сафа (провинция Хама), освобожденной сирийской армией от боевиков Фронта ан-Нусра - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مواد دست ساز مواد منفجره، جیب هایی که به عنوان تانک استفاده می شوند، ماشین های زرهی و حتی موشک های تاکتیکی تنها بخشی از امکانات شبه نظامیان خاورمیانه است.

بمب دست ساز

بمب های دست ساز تهیه شده از گاز بالون یکی از کارت های ویزیت اپوزیسیون مسلح سوریه و همچنین تروریست های سازمان تکفیری داعش و جبهه النصره است. گاز بالون از نیترات آمونیوم یا مواد منفجره صنعتی بدست می آید که آن را از گلوله های استفاده نشده توپخانه می گیرند. گاهی اوقات مواد دیگری از قبیل پیچ و مهره و قطعات کوچک فلزات به آن اضافه می کنند و حتی ورقه های نازک آهن در داخل آن قرار می دهند. پس از آن، موادمنفجره را به بالون اضافه کرده و از قسمت پایین برای بالابردن دقت شلیک زبانه ای به آن جوش می دهند که حکم ثابت کننده را دارد. پس از آن مواد منفجره دست ساز برای استفاده در جنگ آماده است. مهمات کالیبر کوچکتر از لوله های بریده شده کوچک آماده می شوند، اما تکنولوژی ساخت آن تفاوتی ندارد.

برد شلیک بسته به استحکام لوله و تعداد کیسه های پلاستیکی با باروت دارد که شبه نظامیان در داخل آن کار می گذارند. می گویند که مهمات دارای گاز بالون تا سه کیلومتر شلیک می شود. این مهمات را معمولا به کمک چند نفر تهیه می کنند، زیرا حمل این بمب های دست ساز و شلیک کار ساده ای نیست.

جهاد موبایل

ماشین های پیکاپ با مسلسل های سنگین و یا سبک از زمان جنگ افغانستان در درگیری های خورمیانه به چشم می خورند. شبه نظامیان به ماشین های تویوتای ساخت ژاپن و قراردادن دوشکای دوره شوروی که امتحان خود را به خوبی پس داده علاقه زیادی دارند. شبه نظامیان علاوه بر سلاح دوشکا، تجهیزات ز.پ.او1 و زپ.او4 و حتی اگر بتوانند ز.او23-2 را روی این ماشین های تویوتا قرار می دهند. طبق برآوردهای پنتاگون، امریکایی ها چندین هزار ماشین پیکاپ تویوتا هیلوکس و لند رور دیفاندر به اپوزیسیون سوریه تحویل داده اند.

ماشین های زرهی شاسی بلند، تانکت ها و بولدوزرهای زرهی ساخته شده از تراکتورهای ساده، اتوبوس ها و ماشین های باری برای اولین بار در جنگ داخلی اسپانیا طی سال های 1939-1936 مورد استفاده قرار گرفتند. امروز خودروهای زرهی دارای قلاب توسط همه طرفین درگیری های سوریه و عراق استفاده می شوند.

ماشین زرهی دونفره که در اختیار شورشیان «شام2» سوریه قرار دارد، شبیه به کانتینر حمل زباله است با این تفاوت که در قست چرخ ها تغییراتی صورت گرفته و روی آن مسلسل کار گذاشته اند. این ماشین تا حدی به روز رسانی شده و به ماشین های بازی های کامپیوتری شباهت دارد. «شام 2» مجهز به پنج دوربین است که سه تا در قسمت جلو قرار گرفته، یکی در قسمت عقبی ماشین و یکی در محل شلیک.

گروهان نظامی سازمان شیعی «بدر» از لوله تانک تی 55 ساخت دوره شوروی برای شلیک تانک ها و موشک ها استفاده می کنند که روی آن شاسی اسلحه ضدهوایی نصب شده است.

موشک عربی با هدف گیری در اوج

شبه نظامیان فلسطینی موشک های دست سازی در اختیار دارند که در جنگ های دایمی با اسراییل از آن استفاده می کنند. اولین موشک «کاسام» مدل زمین به زمین در بحبوحه انتفاضه دوم در پاییز سال 2001 شلیک شد. «کاسام» از لوله های بریده به بلندی تقریبی یک متر درست شده که در آن چند کیلوگرم مواد منفجره قرار داده اند. در قسمت انتهایی آن موتور حرارتی قرار دارد که از نیترات آمونیوم با شکر برای گرم کردن استفاده می کنند.

گاهی اوقات شلیک با کمک ماشین های حمل زباله نه چندان بزرگ مجهز شده انجام می گیرد که سال 2010 در درگیری با اسراییل در نوار غزه به غنیمت گرفته اند.

تجربه شبه نظامیان فلسطینی در درگیری های سوریه و عراق نیز بکار گرفته شده است. اما آنها خود را به کالیبر کوچک محدود نمی کنند. گروهک شیعی «گردان های حزب الله» در درگیری های حومه حلب نیز از موشک های تاکتیکی دست ساز استفاه می کنند. احتمال می رود که بخش هایی از موشک های اس 75 دوره شوروی یا کپی چینی آن در این تجهیزات استفاده شده باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала