گزارش و تحلیل

فناوری عالی در چین

© Sputnik / Boris Prihodkoالکترونیک
الکترونیک - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چین در فناوری عالی به برتری رسیده است.

بر طبق داده های  سازمان جهانی  مالکیت فکری  سازمان ملل متحد (WIPO), در سال 2015 میلادی، چین  1 میلیون و 100 هزار تقاضای ثبت اختراع و حفاظت از مارک تجاری و دزاین صنعتی را به این  سازمان ارسال کرد.  هیچ یک از کشورهای جهان  و حتی آمریکا نمی تواند با  ارسال چنین تعداد زیاد تقاضا برای ثبت مالکیت فکری بخود ببالد.  بر طبق  جمعبندی سال گذشته، آمریکایی ها  فقط 589 هزار تقاضای ثبت مالکیت فکری  ارسال کردند و از چین عقب ماندند. گواهی ثبت صادره برای چین — 359  هزار  از گواهی ثبت برای آمریکا — 298 هزار بیشتر- است.  مطابق با داده های  سازمان جهانی  مالکیت فکری،  اکثر اختراعات چین در  مهندسی برق  بود که مخابرات و ارتباطات  نیز بخشی از آن است. تقاضای ثبت گواهی  در رشته  فناوری کامپیوتری و نیمه هادی ها  در جای دوم و ابزار اندازه گیری و فناوری پزشکی در جای سوم قرار دارند.

دستاوردهای  علمی — فنی  چین در واقع نتیجه اجرای سیاست هدفمند  دولتی  است که فناوری نو را  مهمترین بخش  استراتژی اقتصادی کشور اعلام کرد.

آندری آستروفکسی دکتر علم اقتصاد ، رئیس  مرکز پژوهش های  اقتصادی و اجتماعی  انستیتوی  خاور دور آکادمی علوم روسیه  در این خصوص گفت: چین پول هنگفتی  در علم و آموزش،  سرمایه گذاری می کند. تقریبا هر وزارتخانه ای از  برنامه علمی  مخصوص خود برخوردار است که هدف آن دستیابی به پیشرفت در  عرصه فعالیت تخصصی خود  است —  از موشک های فضایی  گرفته تا داروهای جدید. در سراسر کشور مناطق نوآوری ایجاد می شود که امتیازات زیادی در اختیار شرکت ها می گذارد و شرایط  خوبی برای دانشمندانی ایجاد می شود  که طرح های آنها گواهی ثبت دریافت می کنند. فقط متخصصان  بومی به  مراکز  پژوهشی  دعوت نمی شوند. با توجه به این نکته که ایفای سهم در پیشرفت  علمی — فنی در چین  پاداش سخاوتمندانه ای دریافت می کند، بسیاری از  متخصصان  از جمله از آمریکا و بریتانیا به آنجا می روند.  تعداد متخصصان روسیه که در چین کار می کنند چشمگیر است».

دهسال پیش، هیچ کشوری ، چین را به عنوان رقیب در  عرصه علمی به حساب نمی آورد. جهش آنقدر سریع و  ناگهانی بود  که خیلی ها نمی توانند  آن را باور کنند.  در غرب، دائم، چین را متهم  به غصب  مالکیت فکری  بیگانه، حملات هکری  و گناهانی از این قبیل می کنند. در آمریکا،  طی سال های اخیر، برای دهها  چینی به اتهام سرقت  فناوری آمریکایی  با  هدف  انتقال آن به وطن پرونده کیفری  تشکیل شد. البته در مواردی این اتهامات با اساس است.  با وجود این باید  واقعیت آشکار را قبول کرد:  چین که زمانی باروت و کاغذ را به بشریت هدیه کرد ، دوباره  ابرقدرت بزرگ علمی  می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала