گزارش و تحلیل

تأثیر روسیه بر اوپک

© REUTERS / Ramzi Boudinaاوپک
اوپک - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه بر تصمیم اوپک در خصوص افزایش تولید نفت تأثیر گذاشت.

 روز چهارشنبه (30.11.2016)  در وین، اعضای  اوپک  تصمیم مهمی اتخاذ کردند.  صادرکنندگان اصلی  نفت بالاخره درباره  کاهش سطح  استخراج نفت  به نفع همه  و برای افزایش قیمت  « طلای سیاه»  در بازار جهانی به توافق رسیدند.

یکی از  رویدادهای مهم  همایش گذشته آن بود که  اوپک به ایران اجازه داد  استخراج نفت را  تا سطح ماقبل تحریم ها  — 3,975 میلیون بشکه نفت افزایش بدهد  اما سطح استخراج  بطور متوسط  طی شش ماه اول سال 2017  نباید  بیش از 3,797 میلیون بشکه نفت  باشد.

ایران تنها کشور در بین کشورهای عضو  اوپک  است  که سطح استخراج  نفت را از ماه ژانویه به مقدار 90 هزار  بشکه در روز  تا 3,797 افزایش  خواهد داد.

به عقیده دکتر ماندانا تیشه یار عضو شورای علمی موسسه مطالعات ایران و اوراسیا و استاد دانشگاه و معاون رئیس  مرکز پژوهشی  ایرانی « ایراس»، افزایش  سطح استخراج  نفت برای ایران، به دلیل  اجرای توافق ها در چارچوب  برجام هسته ای  ممکن شد.

 به گفته  دکتر ماندانا تیشه یار ، هم اکنون بازار  نفت  باید  به  تعادل دلخواه برسد و قیمت نفت  افزایش یابد.

توافق حاصله اوپک در روز 30 ماه نوامبر  سال 2016  کاهش  استخراج نفت  به مقدار 1 میلیون و 200 هزار  بشکه در روز  تا  32 میلیون و 500 هزار  بشکه  از اول  ژانویه  سال 2017 میلادی را در نظر می گیرد.  به گفته  محمد بن صالح  السعد  رئیس دوره ای سازمان اوپک و وزیر  انرژی  و صنایع قطر  این توافق  کاهش  استخراج نفت به میزان 600 هزار بشکه  در روز توسط  کشورهایی را در نظر می گیرد که عضو اوپک نیستند. روسیه با کاهش استخراج نفت به میزان 300  هزار بشکه در روز  موافقت کرد.  این توافق برای شش ماه  با امکان تمدید  آن به مدت 6 ماه دیگر  در نظر گرفته  شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала