گزارش و تحلیل

علل افزایش قیمت ارز چیست؟

© REUTERS / Raheb Homavandi/TIMA/FilesA money changer poses for the camera with a US dollar (R) and the amount being given when converting it into Iranian rials (L), at a currency exchange shop in Tehran's business district, Iran, in this January 20, 2016 file photo
A money changer poses for the camera with a US dollar (R) and the amount being given when converting it into Iranian rials (L), at a currency exchange shop in Tehran's business district, Iran, in this January 20, 2016 file photo - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روند صعودی نرخ ارز اسمی در بازار، نشان می دهد که این نرخ در تراز با بنیان‌های اقتصاد ایران تنظیم نشده است و در نتیجه وقتی این تراز بهم می ریزد، نرخ ارز در بازار دچار نوسان می شود.

خبرگزاری اسپوتنیک- هوشیار رستمی کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اسپوتنیک در خصوص علل افزایش قیمت دلار در بازار ارز ایران گفت: از دو سه هفته قبل یک روند صعودی در افزایش قیمت دلار را شاهد بودیم و مقامات کشور نیز در مورد آن اظهار نظر نموده و اعلام کردند که روندی موقتی و گذرا است که مجددا کاهش خواهد یافت. این امر تا حدی صحت دارد و با بررسی آمار قیمتها در زمان مشابه سالهای قبل در می یابیم که روند صعودی قیمت را داشتیم. به عنوان نمونه دو سال در سال 1393 در همین زمانها قیمت دلار 3595 تومان بود که تا پایان سال به 3399 تومان هم رسید و حدود 200 تومان کاهش قیمت داشت، سال 94 هم به همین ترتیب تا سه هزارو هفتصد و سی و هفت تومان رفت و نهایتا به سه هزار چهارصد و هفتاد و دو تومان رسید و 300 تومان کاهش قیمت یافت. امسال نیز بعید به نظر نمی رسد که همین روند مجددا تکرار شود، اما نمی توانیم همه اثرات این افزایش قیمت را موقتی و صرفا بدلیل فصل در نظر بگیریم، چراکه نسبت به سالهای قبل زودتر نیز شروع شد.

رستمی افزود، شرکتهای زیادی در ایران هستند که شرکای خارجی دارند و در پایان سال میلادی با فرا رسیدن روزهای پایانی دسامبر باید تسویه حساب مالی نموده و مبالغی ارز را به خارج از کشور ارسال می نمایند. در نتیجه به بازار ارز فشار وارد شده و بنابراین افزایش قیمت دلار را به همراه خواهد داشت.
کارشناس مسائل اقتصادی به تشریح دیگر دلایل جهش قیمت دلار در ایران پرداخت. طی دو هفته اخیر کشور ایران تقریبا به صورت نیمه تعطیل بود که با اربعین حسینی و راه پیمایی آن شروع شد و بسیاری از مقامات منجمله معاون رئیس جمهور نیز در این راه پیمایی حضور داشتند و با انفجار قطار در سمنان و انفجار در حله عراق ادامه یافت و هفته جاری نیز تعطیل بود و مسئولین بر اوضاع موجود نظارت کافی نداشتند.
در کنار این مسائل یکسری دلایل تکنیکی و اقتصادی مثل مباحث مربوط به بودجه نیز وجود دارد و بزودی تا کمتر از ده روز دیگر بودجه از طرف دولت به مجلس خواهد رسید و ممکن است در این میان مباحثی مانند افزایش تقاضا و یا ذخیره سازی دلار یا یکسان سازی نرخ ارز مطرح می گردد.
هوشیار رستمی در ادامه افزود، مبحث یکسان سازی نرخ ارز یکی از وعده های آقای روحانی و تیم اقتصادی ایشان بود که تا امروز عملی نشده است. قبل از برجام عدم وجود ذخایر ارزی کافی بهانه ای برای انجام نگرفتن این وعده بود و بعد از برجام نیز دولت مشکلات درآمدی متعددی داشت و نمی توانست از دلار به عنوان ابزاری کنترلی بر بازار بهره گیری نماید، با آمدن آقای ترامپ هم این نا اطمینانی بیشتر شده است. در حال حاضر با ریاست جمهوری ترامپ حتی مشخص نیست که چه بلایی برسر برجام خواهد آمد و درآمدهای دلاری و بطور کلی ارزی ایران مانند زمان آقای اوباما به داخل ایران منتقل خواهد شد یا خیر و در مجموع نااطمینانی هایی در داخل ایران ایجاد شده است.
برخی از فعالان اقتصادی معتقدند چون دولت انتخابات را پیش روی دارد باید حتما بحث یکسان سازی نرخ ارز را پیش ببرد و به این نتیجه رسیده اند که با یکسان سازی نرخ ارز احتمالا قیمت دلار بین 4000 تا 4500 تومان در سال آینده خواهد بود و حدود ۴۲۰۰ تومان یک نرخ بازدهی مطلوب محسوب می شود.
از سویی با مشاهده واکنش طیف خاص اصولگرایان و بهره گیری آنها از افزایش قیمت ارز بر خلاف دوره های قبل، درمی یابیم که درصدد محکوم نمودن عملکرد دولت در آستانه انتخابات ریاست جمهوری هستند. البته مباحث دیگری نیز در میان است، اغلب شرکتهای بزرگ تجاری در اختیار طیف اصولگرا می باشد و همزمان رویارویی آشکار دولت و قوه قضایه که از حد قابل قبول آن خارج شده، زمینه ساز دستکاری عمدی در بازار ارز با هدف تضعیف دولت شده است.
لازم به یادآوریست که دلار به طور عمده در بازار جهانی تقویت شده و از آذر ماه سال 93 تا آذر 95 حدود 14 درصد افزایش یافته است و وقتی در داخل به هر دلیلی آن را کنترل نماییم بالاخره از گوشه ای خود را نشان خواهد داد. به هر حال دلایل متعددی وجود دارد که می توان تغییر قیمت دلار را توجیه نمود اما بخواهیم درباره آینده صحبت کنیم بدلیل فشار سیاسی بسیار زیاد سر این موضوع دولت و بانک مرکزی از روز شنبه با عرضه دلار در بازار مداخله خواهند نمود و احتمالا قیمتها اندکی کاهش می یابد، اما قاعدتا به سطح قیمت دو سه هفته گذشته باز نخواهد گشت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала