گزارش و تحلیل

شیوع بیماری سل

© AP Photo / Jens Meyerآزمایشگاه
آزمایشگاه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شرکت ارتش شوروی در جنگ افغانستان علت شیوع سل عنوان شد.

گروه بین المللی  دانشمندان  تحت رهبری Vegard Eldholm از انستیتوی  بهداشت و بهداری  عمومی نروژ به علت شیوع بیماری سل پی برد و اعلام نمود که  درگیری های مسلحانه  می تواند علت  شیوع بیماری سل باشد.  در مقاله منتشره در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences، محققان  به این نتیجه رسیدند که پاتوژن باکتری  به دلیل شرکت سربازان شوروی در جنگ افغانستان (1989 — 1979)  در اروپا رواج یافته است.

محققان به مدلسازی  تکامل باسیل کخ ((Mycobacterium tuberculosis دست زدند که نسبت به انواع آنتی بیوتیک ها  مقاوم تر می شود.  متخصصان میکروبیولوژی  « دی. ان. ای»  انواع مختلف  باکتری ها در اروپا، آسیای مرکزی و جنوبی  را با یکدیگر مقایسه کردند.

به گزارش رسانه ها، در میکروارگانیزم هایی که در ساکنان  جمهوری های اتحاد شوروی  سابق یافت شد تغییری رخ داده است که نسبت به داروهای مختلف مقاوم است.  به گفته نویسندگان مقاله،  پس از فروپاشی  اتحاد شوروی  سیستم  بهداشت و بهداری عمومی نیز ازهم فروپاشید.

بعلاوه،  مشخص شد که بعضی از  باکتری های به ثبت رسیده در اروپا  در اراضی افغانستان  در زمان عملیات جنگی  با شرکت نیروهای  مسلح شوروی شکل گرفتند.  محققان معتقدند که باسیل کخ  از خاک اتحاد شوروی توسط  مهاجران به اروپا منتقل شده است.

به عقیده متخصصان، نتایج تحقیقات آنها  گویای آن است که  بی ثباتی سیاسی  و درگیری های مسلحانه  می توانند  به مقاومت باکتری ها  نسبت به تأثیر داروها  و شیوع بیماری های عفونی بیانجامد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала