گزارش و تحلیل

کارشناس: همه چیز گویای بروز چرخش در نبرد حلب است

© Sputnik / Iliya Pitalevنامه های کودکان بر فراز آسمان حلب برای خاتمه جنگ
نامه های کودکان بر فراز آسمان حلب برای خاتمه جنگ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ژنرال ایگور کوناشنکوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که در شبانه‌روز گذشته توانستیم موقعیت در حلب را بطور بینادی به نفعمان تغییر دهیم و غرب در ارزیابی وضعیت آنجا نابینایی شگرفی را از خود نشان می‌دهد

این اعلامیه در جواب به سخنان نمایندگان وزارتخانه های خارجه آمریکا، انگلیس و فرانسه داده شد که در باره «تلفات بی سابقه» در میان اهالی بی‌دفاع حلب در جریان عملیات نیروهای دولتی سوریه صحبت کردند. برخی نمایندگان بوندستاگ حتی خواستار برقراری تحریمات جدید علیه روسیه شدند

کوناشنکوف گفت: همینکه کار به ارزیابی واقعی موقعیت در حلب می‌رسد همتایان غربی ما کور و نابینا می شوند. در طول شبانه روزی که گذشت به برکت عملیات آماده شده و احتیاط آمیز نظامیان سوریه موقعیت حلب از بیخ و بن عوض شد. در حقیقت امر نصف اراضی بخش شرقی حلب که در سال‌های اخیر در دست شبه نظامی ها قرار داشت کاملاً آزاد شد.

به گفته کوناشنکوف، مهمتر از همه این است که در جریان عملیات آزاد سازی حلب بیش از 80 هزار نفر از اهالی حلب آزاد شدند که برای تروریست ها سپر زنده بودند.

به عقیده دمیتری یگورچنکوف معاون انستیتوی تحقیقات و پیشبیتی های استراتژیک دانشگاه دوستی ملل مسکو حوادث روز های اخیر گویای چرخش بینیادی در وضعیت حلب است. وی چنین گفت:

«همه چیز گویای آن است که در نبرد حلب وضع از بیخ و بن عوض شده است. در روز های اخیر ارتش سوریه با پیروی دقیق از طرح خود ابتدا گروه شبه نظامیان در بخش شرقی را به دو قسمت پاره کرد و سپس بخش شمالی آن گروه را نابود نمود و تعدادی از شبه نظامیان از آنجا فرار کردند. بر اثر این کار خط جبهه کوتاه‌تر شد. حالا یگان های دولتی در همه راستا ها حمله می‌کنند و این حملات شدت بیشتری به خود خواهند گرفت».

به عقیده این کارشناس روس، دفع حملات برای شبه نظامیان روز بروز دشوارتر می شود. وی ادامه داد:

«ببینید، تعداد افراد بی‌دفاع و شبه نظامیانی که اسلحه زمین گذاشته و توانستند از شهر بیرون بروند چند برابر بیشتر شد. شبه نظامیان، دیگر به فرمان‌ها اطاعت نمی‌کنند و نمی‌توانند اهالی غیر نظامی را کنترل کنند. حالا آن‌ها برای تیرباران افراد و مینگذاری راه رو های خروجی نیرو و توان ندارند و آن‌ها با درک اینکه می‌توانند مورد عفو دولت سوریه قرار گیرند گروه گروه تسلیم می‌شوند زیرا فهمیدند که ادامه مقاومت معنایی ندارد».

این کارشناس در پایان گفت که شبه نظامیان به این نتیجه رسیدند که باز پس گرفتن حلب برایشان محال است. دمیتری یگورچنکوف گفت:

«آنها برای بازپس گرفتن حلب نیرو ندارند. آن‌ها بخاطر عملیات نیروی هوافضای روسیه و ناوگان ما در این منطقه حالا به زحمت می‌توانند نیروی اضافی از خاک استان ادلب را دریافت کنند. امکان ادامه اعمالشان در حلب دارد از بین می‌رود و به دنبال این، گروه‌های جداگانه «اپوزیسیون سوریه را» می‌توان تک تک به اسارت در آورد. آن‌ها برای تحکیم موضع خود هیچ تکیه و پایگاهی ندارند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала