سقوط استان قندوز در افغانستان ریشه در ضعف کابل دارد

© AP Photo / Médecins Sans Frontièresآتش سوزی در بیمارستان قندوز افغانستان
آتش سوزی در بیمارستان قندوز افغانستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
استاندار «قندوز» افغانستان با افشای برخی رازهای سقوط قندوز به دست طالبان اعلام کرد که پاسگاه های امنیتی برای محافظت قندوز پیش از حمله طالبان در 12 مهرماه گذشته فروخته شده بود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا- روزنامه «8 صبح» روز سه شنبه به نقل از«اسدالله عمرخیل» نوشت که وی نام این افراد را نبرد اما به آنان هشدار داد که اگر این کار بار دیگر تکرار شود آنان به دار خواهد کشید.

«قسیم جنگل باغ» فرمانده پلیس قندوز نیز گفته است که پیش از اولین سقوط قندوز به دست طالبان از نفوذ طالبان به شهر قندوز و برای جلوگیری از آن با مقامات بالاتر و کابل در تماس بود و طرح های وی برای جلوگیری از سقوط قندوز هیچ گاه عملی نشد و مقامات به آن پاسخ مثبت ندادند، تا اینکه شهر بدست طالبان سقوط کرد.

«جنگل باغ» افزوده است که مشکل اصلی از کابل است و ما در حد توان خود برای جلوگیری از سقوط قندوز جنگیدیم، و اگر طرح من برای ایجاد کمربند امنیتی در اطراف این شهر عملی نشود صدها باردیگر شهر قندوز بین نیروهای دولت و طالبان دست بدست خواهد شد.

استان قندوز در پاییز سال گذشته بدست طالبان سقوط کرد و این شهر سه روز در کنترل گروه طالبان بود، دولت افغانستان با راه اندازی عملیات گسترده این شهر را از کنترل طالبان خارج کرد اما خسارات جانی و مالی فراوان به دولت و مردم این استان وارد شد، در 12 مهر ماه امسال بار دوم شهر قندوز بدست طالبان سقوط کرد.

سقوط دوباره شهر قندوز بدست طالبان تلفات سنگین غیر نظامیان و خسارات مالی زیادی را برای مردم این استان بدنبال داشت و هزاران خانواده آواره شد، مردم اموال و دارایی خود را از دست داده و منازل آنان ویران شد.

جنگل باغ تاکید کرد که اگر هشدارها و طرح های وی جدی گرفته می شد قندوز بدست طالبان سقوط نمی کرد و اکنون نیز باید اطراف شهر قندوز از وجود طالبان پاکسازی شود در غیر این صورت، باردیگر خطر سقوط وجود دارد.

دولت افغانستان هر دو بار پس از سقوط قندوز بدست طالبان هیأتی را برای چگونگی سقوط آن تشکیل داد اما هیچ نتایجی در بر نداشت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала