گزارش و تحلیل

چه کسی در‌واقع جنگ در موصل را راه انداخت

© REUTERS / Thaier Al-Sudani Дым над домами в городе Башика к югу от Мосула в Ираке
Дым над домами в городе Башика к югу от Мосула в Ираке - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شاید تصرف موصل در 2014 بزرگترین موفقیت «دولت اسلامی» شده بود. الان نظامیان عراق همراه با داوطلبان شیعه و دسته های کرد با حمایت آمریکایی ها، اسلام گرایان را آهسته آهسته از آن شهر بیرون می‌رانند ولی به مجرد پیشروی این نیروها این سؤال پیش می‌آید که چه کسی در موصل آزاد شده حکومت خواهد کرد.

این سؤال از حساسیت بیشتری برخوردار می شود. این یک مساله جدی است زیرا تا همین چندی پیش این شهر مانند بابِل معاصر است و در آن سنی‌ها، شیعیان، مسیحیان و یزیدی ها دوش بدوش همدیگر زندگی می‌کرده بودند. اهالی موصل می‌گویند که علت اصلی بروز مسایل برای آن‌ها نه اسلامگرایان بلکه آمریکا بود

آمریکایی ها آمدند و همه چیز را خراب کردند

موصل قبل از تصرف بدست شبه نظامیان داعش، زیر اداره حکومت فدرال عراق قرار داشت و در حقیقت امر پایتخت قسمت شمالی عرب نشین کشور بود. مسایل اقلیت‌های قومی در موصل و عراق با تجاوز آمریکا و متحدین آن در 2003 شروع شد. تعداد تجاوز ها به نمایندگان اقلیت‌های قومی در قسمت عربنشین کشور بشدت بالا رفت. معابد منفجر شده و روحانیون را یا می‌کشتند و یا می ربودند،در بخش های محل سکونت اقلیت‌ها دائماً اعمال تروریستی صورت می گرفتند. افرادی از این اقلیت‌ها به ناچار خانه و کاشانه خود را ترک کرده و در دیگر نواحی عراق یا خارج از کشور سکونت می گزیدند. به اطلاع بی بی سی، تنها در طول ماه اکتبر 2008 حدود 12 هزار مسیحی از موصل فرار کردند.

در کردستان عراق که حکومت آن متعلق به کرد ها است و پلیس محلی و پیشمرگه از نظم و آرامش در آنجا نظارت می‌کردند مساله امنیت اقلیت‌ها وجود نداشت. فاصله از موصل تا مرز کردستان عراق 30 کیلومتر بیش نیست و بخشی از مسیحیان و یزیدی ها به آن منطقه خودمختار مهاجرت کردند. از آن زمان تا کنون تعدادی از مسیحیان در اردوگاه های خود ساخته واقع در محدوده کلیسا ها و صومعه ها بسر می برند. آن‌ها 5-6 سال پیش از تصرف موصل بوسیله داعش فرار کردند. مندائیان مجبور بودند عراق را ترک کنند و برای همیشه به سوریه و ایران منتقل شوند. بسیاری از آن‌ها جواهرساز بودند و به آن‌ها هم به علل مذهبی و هم به قصد سرقت تجاوز می کردند. گفتنی است که مندائیان شرکت در همه گونه اختلافات را کاری ناشایست می‌دانند و از این رو هیچ نوع نیرو های دفاع از خود را تشکیل نمی دهند. به نوشته روزنامه نیویورک تایمز تا 2008 حدود 80 درصد از آن‌ها خاک عراق را ترک کردند.

امروزه نمایندگان اقلیت‌های مذهبی معتقدند که مسایل شان بعد از تجاوز آمریکا به عراق شروع شد نه به خاطر ظاهر شدن داعش در 2014. در میان مسیحیان عراقی همچنین تئوری توطئه رایج است. مطابق آن آمریکا خروج مسیحیان عراق را عمداً برنامه‌ریزی کرد. برای چه؟ مسیحیان عراقی نخبگان تحصیل کرده‌ای بودند و آمریکا که می‌خواست به ذخایر نفتی آن کشور دست یابد به ساکنان بی‌سواد و قابل نفوذ احتیاج دارد. در نتیجه تا سال 2011 جمعیت موصل 1/4 میلیون نفر کاهش یافت و بنا به داده‌های دیگر تا 1/6 میلیون نفر.

چطور می‌شود در آینده زندگی کرد

رسانه‌های غرب فقط پس از جنگ برق آسا در تابستان 2014 به مسایل اقلیت‌ها بروز کرده در عراق توجه کردند. داعشی ها خودشان گاه بگاه ویدیو های حاکی از ددمنشی و ویرانگری در اینترنت می گذاشتند یعنی تخریب ساختمان‌های تاریخی و مذهبی در موصل و حوالی آن. آن‌ها در ژانویه 2015 صومعه الیاس مقدس را منفجر کردند. مسیحیان و یزدی هایی که نتوانستند از داعشی ها به‌موقع فرار کنند یا کشته شده و یا به بردگی درآمدند.

17 اکتبر ائتلاف به فرمان آمریکا به موصل هجوم برد که حالا هم ادامه دارد و در آن بعلاوه ارتش عراق و پلیس و پیشمرگه کرد و واحد های ویژه ناتو همچنین تشکیلات مسحیان آشوری موسوم به دویخ نوشا و دسته های مسیحی دفاع از نینوا و شبکه قوت سهل نینوا و یزیدی ها و ترکمن ها شرکت می کنند.

امروز این سؤال مطرح می‌شود که موصل آزاد شده و حوالی آن که پیشتر مسکون به این یا آن اقلیت‌ها بود چه حکومتی را تشکیل خواهد داد. در آخر اکتبر سال جاری پارلمان اروپا قطعنامه ای را صادر کرد که به دفاع از حقوق مسیحیان، یزدی ها و ترکمن ها در خاک عراق و تشکیل خودمختاریشان بعد از آزادسازی شمال عراق از لوث داعشی ها دعوت می کند. مطابق این سند اتحادیه اروپا باید برای افرادی که مجبور شدند مهاجرت کنند و یا به زور به جا های دیگری منتقل شدند شرایط امن ایجاد کنند. فقط این کار مانده تا روشن کنیم که برای جامه عمل پوشیدن به این طرح ها چه چیز برنامه‌ریزی می شود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала