گزارش و تحلیل

طب هسته ای

© Sputnik / Vitaliy Ankovطب هسته ای
طب هسته ای - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه تولید ایزوتوپ برای درمان سرطان را افزایش می دهد.

روسیه  موضع خود در  بازار جهانی تولید  ایزوتوپ طبی  را تحکیم بخشید  که در تشخیص  و پیش بینی  و درمان پاتالوژی های زیاد  از جمله سرطان  مورد استفاده قرار می گیرد. رادیو « اسپوتنیک»  در باره « ایزوتوپ» های تولیدی روسیه  برای شما تعریف می کند. با کمک این ایزوتوپ ها، هر روز  زندگی انسان ها نجات داده می شود.

طب اتمی  که اواخر  جنگ جهانی دوم ظاهر شد  درجا نمی زند.  این رشته  در مطالعه کار اعضای بدن  انقلاب به پا کرده است.  دو نوع پژوهش هسته ای  وجود دارد: اسکن و توموگرافی  تابش پوزیترون.  با کمک این دو روش  مقدار بسیار ناچیز داروهای های رادیواکتیو متشکل از مواد  فیزیولوژیکی و  ایزوتوپ های رادیو اکتیو  وارد بدن می شود.  طب  هسته ای  درمان بیماری هایی مانند سرطان  را با کمک  داروهای رادیواکتیوی  ممکن می سازد که  سلول های بیمار را از بین می برد.

 تا چند سال پیش، تمام  ایزوتوپ های  رادیو اکتیو  در جهان  در 5 رآکتور  موجود در پنج کشور —  استرالیا، آفریقای جنوبی، کانادا،  فرانسه و هلند- تولید می شد.  اما حالا وضع تغییر کرده است  و با وارد شدن  روسیه به این بازار،  ایمپولس جدیدی به  طب هسته ای داده شده است.  ایزوتوپ های « مولبیدن —99»، « استرانسیوم-89» ، « گادولینیوم-153» و « لوتیتِم — 177»  رایج ترین ایزوتوپ ها هستند.  هم اکنون به تعریف خصوصیات آنها می پردازیم.

ایزوتوپ — مولبیدن —99» محصول نهایی   مورد استفاده در  طب هسته ای نیست.  این ایزوتوپ برای  ساخت « تکنتیوم —99» لازم است.  این ایزوتوپ تأثیر  ملایمی بر  بدن انسان دارد  و امکان تشخیص  بیماری در مراحل اولیه را ممکن می سازد.  این ماده  سلول های مبتلا به سرطان  و یا بیماری قلبی نکروتیک را آشکار می سازد و به تعیین علت سکته قلبی 24 ساعت پس از حمله قلبی کمک می کند.

در روسیه  موسسه  علمی —  پژوهشی  رآکتورهای اتمی  شهر « دمیتروف گراد» (پاولژیه) پروژه های بزرگ خود را  پیاده می کند:  تولید صنعتی  ایزوتوپ با کاهش زمان  ساخت  داروها ، در وهله اول « موبیلدن —99». روستیسلاو کوزنتسوف  مدیر بخش  مواد رادیو نوکلید و  دارو موسسه در این خصوص گفت: «  ما مدتهاست که در بازار بزرگ جهانی  محصولات ایزوتوپ حضور داریم.  خریداران با ما  آشنا هستند و  ما آشنایی خوبی با سفارش دهندگان خود داریم، زیرا 25 سال است که در این رشته  کار می کنیم.  منحصربفردی کار ما با رآکتوری  مرتبط است که با آن کار می کنیم.  رآکتور مشابه آن فقط در آمریکا وجود دارد».

متخصصان  معتقدند که روسیه  از شانس  زیادی برای  رسیدن به مقام  صادرکننده اصلی « موبیلدِن» در جهان برخوردار است، زیرا  امکانات بازار نامحدود است.  کمبود این  ایزوتوپ طبی در جهان 30 درصد  با حساب تقاضای  12000 کوری در هفته است. قیمت  « موبیلدِن —99»  1500 دلار در ازای هر کوری است (یا 1404 یورو).

استرانسیوم —89

در دمیتروف گراد (واقع در پاولژیه)  استرانسیوم —89 تولید می شود.  از این ترکیب شیمیایی در متالورژی، صنایع غذایی  و طب هسته ای  استفاده می شود.  در مقدار کم،  پرتوافکنی این ایزوتوپ به معالجه  بسیاری از بیماری های سخت  و دشوار کمک می کند که  تا چندی پیش لاعلاج به حساب می آمدند.

ترکیب  استرانسیوم —89  در درمان صرع ، نفریت و اصلاح ناهنجاری در ارتوپدی کودکان و ضد هلمینت (بیماری های انگلی روده) مورد استفاده قرار می گیرد.

روستیسلاو  کوزنتسوف  در توضیح گفت: «  موسسه دیمتروف گراد توانست یک محصول منحصربفرد را بسازد. استفاده از راکتور  « اس. ام» برای ما سودآور بود  (  یکی از رآکتورهای پژوهشی در  محوطه  موسسه قرار دارد).  اما شمای تکنولوژیکی در آن با رآکتور قبلی فرق دارد.   بهرحال، محصول ما ، یعنی استرانسیوم —89  در این مورد  مشخص  تقاضای زیادی در بازار دارد: خریداران آن در بازار روسیه و کشورهای  دیگر زیاد هستند.

یک نوآوری دیگر — لیزر با بخار استرانسیوم است که در  تومسک  در همکاری با متخصصان امریکایی  برای  برش  بافت بیولوژیکی  به عنوان مثال استخوان  طراحی شده است. حیطه کاربرد لیزر بسیار وسیع است.

گادولینیوم — 153

 روسیه یگانه کشور  جهان است که ایزوتوپ گادولینیوم —153 را تولید می کند.  بازار آن چندان  بزرگ نیست  اما اهمیت زیادی دارد، زیرا ایزوتوپی در این بازار  به فروش می رسد که برای  ساخت تعداد زیادی از دستگاه های پزشکی  برای  تشخیص بیماری های استخوان ضروری است.

روستیسلاو کوزنتسوف خاطرنشان  ساخت  که تولید کنندگان روسیه  از سفارش دهندگان دائمی در کشور و  خارج از کشور برخوردار است. تا کنون تلاش کشورهای دیگر برای  ساخت اینگونه فناوری ناکام بوده است.

لوتیتم —177

لوتیتم —177 ، یک ایزوتوپ جدید است.  قدرت منحصربفرد رآکتور « دمیتروف گراد»  تولید تمام ایزوتوپ های مورد استفاده در طب هسته ای  را  ممکن می سازد و امکان تولید لوتیتم بیشتری در مقایسه با رآکتورهای دیگر را فراهم می سازد.

 متخصصان  معتقدند که « لوتیتم —177 » در  طب انقلاب به پا خواهد کرد.  کمتر از دو سال پیش  استفاده از آن شروع شد.  موفقیت در این زمینه آنقدر چشمگیر است  که روستیسلاو کوزنتسوف  آینده بسیاری  خوبی برای این ایزوتوپ پیش بینی می کند.  لوتیتم تولیدی در روسیه از  کیفیت بمراتب بهتری در مقایسه با دیگر  لوتیتم ها دارد.  زیرا پس از تابش  خیلی سریع فراوری می شود. یکسری مسائل مهم  در بیماری های سرطانی را  می توان با این ایزوتوپ رفع کرد.

طب هسته ای  را می توان  پیشرفته ترین  رشته در  درمان بیماری هایی دانست که قبلا لاعلاج  به نظر می رسیدند.  روسیه جای مهمی در این بازار دارد  زیرا به تنوع  تولید کمک می کند و  ضامن  سطح بالای  امنیت  در صورت  اختلال در کار رآکتور  است. کانادا در سال 2009 با چنین موردی مواجه شد.  همکاری بین المللی در این رشته یگانه امکان برای نجات جان  صدها هزار نفر در  سال های آتی است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала