چین برای پیروزی در ماموریت صلحبانی اماده می شود

© AFP 2023 / Dominick Reuter Постоянный представитель России в ООН Виталий Чуркин
Постоянный представитель России в ООН Виталий Чуркин - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در شرایطی که امریکا مشغول بازنگری نقش جهانی خود است، چین نقش خود را در ماموریت صلحبانی سازمان ملل بیشتر می کند

روزنامه «فایننشال تایمز» چاپ لندن پیش از سفر آنتونیو گوترمیشا دبیر کل سازمان ملل به پکن در روز 28 نوامبر می نویسد: «در شرایطی که امریکا مشغول بازنگری نقش جهانی خود است، چین نقش خود را در ماموریت صلحبانی سازمان ملل بیشتر می کند». ولادیمیر یوسییف سیاست پرداز روز احتمال می دهد که مقامات چین در دیدار با دبیر کل سازمان ملل روی موضوع نمایندگی چین به عنوان مدیردپارتمان عملیات حمایت از صلح در این سازمان لابی کنند. گرفتن کرسی مدیریت از این نظر برای چین اهمیت دارد که در جهت مقابله با نقش رهبری سایر کشورها است.

فعال شدن چین در عملات صلحبانی نفوذ این کشور را در سازمان ملل بیشتر می کند، این در حالی است که کشورهای غربی پست های مهم مدیریتی را در دپارتمان ها به عهده دارند. روزنامه فایننشال تایمز می نویسد که در شرایط کنونی چین به دنبال حق مدیریت دپارتمان عملیات حمایت از صلح در سازمان ملل است.

هدف چین این است که کنترل گروه صلحبانی متشکل از 100 هزار صلحبان را به دست گرفته و به آقایی غرب در سازمان ملل خاتمه بدهد. مجله فارین پاریسی چاپ امریکا روز سوم اکتبر می نویسد که در بحبوحه رقابت های سیاسی برای احراز پست های مهم مدیریتی در دستگاه جدید سازمان ملل، نتیجه این رقابت ها افول حضور طولانی مدت کشورهای غربی در این سازمان خواهد بود.

کارشناسان توجه را به این مساله جلب کرده اند که دپارتمان عملیات حمایت از صلح تقریبا 20 سال زیر نظر یک شهروند فرانسوی بوده است. از بین پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل، چین بیشترین تعداد صلحبان را در این دپارتمان دارد. در حال حاضر، در 11 نقطه تحت صلحبانی سازمان ملل، بیش از 3000 صلحبان چینی خدمت می کنند. این تعداد بیش از «کلاه آبی ها» است که سایر اعضای شورای امنیت تشکیل داده اند. چین از نظر تعداد منابع تامین مالی عملیات سازمان ملل در حمایت از صلح مقام دوم بعد از امریکا را دارد و 10 درصد بودجه یعنی نزدیک به 8 میلیارد دلار را تامین می کند.

در مراسم سالگرد تاسیس سازمان ملل که سال 2015 برگزار شد، سی زینپیان رهبر چین وعده داد که 8000 سرباز در اختیار این سازمان بین المللی قرار دهد. چین حتی موضوع آموزش 2000 صلحبان خارجی و تخصیص 100 میلیون دلار برای تامین اتحادیه افریقا را نیز مطرح کرد.

این کشور با به عهده گرفتن نقش رهبری در صلحبانی برای تقویت نفوذ خود در افریقا، امروز از وضعیت خاورمیانه با منابع بیشمار نفتی احساس نگرانی می کند. ویکتور گائو کارشناس امریکایی در مسایل سیاست خارجی چین معتقد است که اگر نیروهای حمایت از صلح به این منطقه اعزام شوند، آنوقت نیروهای سازمان در سوریه و یمن نیز خواهند بود. فایننشال تایمز به نقل از وی می نویسد: «پان امریکانیسم مسئولیت ثبات در دنیا را بر عهده دارد، اما ما معتقدیم که امنیت جهانی توسط سازمان ملل تامین می شود.

با سهم زیادی که سازمان ملل در موضوع صلحبانی دارد، بیشتر شدن توجه چین به این حوزه کاملا طبیعی است. به اعتقاد ولادیمیر یوسییف، حضور دبیر کل جدید و سفر وی به چین، شانس تازه ای برای ارایه درخواست چین و بدست گرفتن مدیریت صلحبانی است.

یوسییف در ادامه می گوید: «به عهده گرفتن مدیریت دپارتمان عملیات حمایت از صلحبانی سازمان ملل برای چین اهمیت زیادی دارد. این کرسی با احتساب حضور فعال چین در افریقا و همچنین تمایل به حضور در خاورمیانه و بیشتر شدن نقش پکن در حل و فصل مساله سوریه، ایجاد پایگاه های جدید در منطقه قابل بررسی است. چین حتی قوانینی تصویب کرده که به موجب آن اجازه استفاده از نیروهای مسلح در خارج از مرزهای کشور به منظور دفاع از منافع اقتصادی و مبارزه با تروریسم بین المللی را دارد و نقش فزاینده چین را به عنوان صلحبان جهانی نشان می دهد. از تمام آنچه که گفته شد اینطور برمی آید که چین کم کم به مرکز جهانی قدرت تبدیل می شود، به همین دلیل در حال تقویت خود است. من فکر می کنم که برای چین اخذ کرسی مدیریت در سازمان ملل اهمیت زیادی دارد. چین برای رسیدن به این جایگاه هر کاری انجام خواهد داد.

چین از کانال سازمان ملل به بسیاری از کشورهای در حال توسعه آسیا و افریقا کمک می کند و حتی این کمک ها در سطح دوجانبه و آموزش صلحبانان نیز انجام می گیرد. چین قصد دارد این برنامه را در کشورهای آمریکای لاتین و خلیج کارائیب نیز پیاده کند. سند مبانی سیاستگذاری چین در انی قاره که روز 23 نوامبر سال جاری به امضا رسیده نیز تایید کننده همین امر است. به طور کل چارچوب همکاری های چین با امریکای لاتین تا توسعه روابط نظامی کامل و تقویت همکاری ها در مبارزه با تروریسم و دیگر حوزه های امنیت، کمک در رفع حوادث طبیعی و دیگر مسایل رو به توسعه است. با احتساب منافع در حال رشد اقتصادی چین در این بخش از دنیا، نباید فراموش کرد که در آینده حضور «کلاه آبی» های چینی هم در این فرایند لازم خواهد شد.

پکن در حال بررسی برنامه های تامین مالی حمایت صلح است. شِن دینگلی مدیر مرکز مطالعات امریکا در دانشگاه فودانسک در شانگهای معتقد است که این برنامه ها برای نشان دادن میزان مسئولیت پذیری چین و بهتر کردن وجهه این کشور در دنیاست. به گفته وی، با این کار چین ضمن بالارفتن در صحنه جهانی، از ظرفیت های بیشتری برای مبارزه با تروریسم در خارج از مرزهای کشور برخوردار شده و از سرمایه چین و کادر شرکت های چینی در خارج از کشور نیز حمایت خواهد کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала