کارشناس در مسایل تشکیل ارتش اروپا: فعلا وضعیت روشن نیست

© AFP 2023 / Frederick FlorinСкульптура "Сердце Европы" напротив здания Европарламента в Страсбурге
Скульптура Сердце Европы напротив здания Европарламента в Страсбурге - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مجلس اروپا قطعنامه ای را تصویب کرده که طی آن از همه کشورهای اتحادیه اروپا دعوت شده فعالیت هایشان را در حوزه تامین امنیت و همکاری های دفاعی بیشتر کرده و اتحادیه ای برای این کار تشکیل دهند.

اورماس پاییت وزیر سابق امور خارجه استونی در روزنامه ایندیپندنت می نویسد: «اروپا با تهدیدهای زیادی در حوزه تروریسم، روسیه، خاورمیانه و همچنین آفریقای شمالی و مرکزی روبرو است». به اعتقاد وی، بدون تشکیل اتحادیه نیروهای مسلح و ستاد واحد اتحادیه اروپا نمی توان به این تهدیدها پاسخ داد.

نمایندگان اروپا پیشنهاد می کنند که 2% تولید ناخالص داخلی را به دفاع اختصاص دهند. علاوه بر این، مجلس اروپا پیشنهاد تشکیل فرماندهی عملیاتی اتحادیه اروپا برای برنامه ریزی و هماهنگی اقدامات مشترک در شرایط بحرانی را می دهد.

پیشتر ژان کلود یونکر رییس کمیسیون اروپا گفته بود که تشکیل ارتش اروپا غیرقابل اجتناب است، زیرا بعید است که امریکا در آینده به امنیت اروپا اهمیت بدهد.

ولادیمیر کوزین مشاور ارشد مدیر انستیتوی مطالعات راهبردی و استاد آکادمی علوم نظامی روسیه در برنامه زنده رادیو اسپوتنیک خاطر نشان کرد که اتحادیه دفاعی اروپا همان کار ائتلاف ناتو را انجام خواهد داد.

کوزین در ادامه می گوید:

«عملا تمام اعضای اتحادیه اروپا همان اعضای ناتو هستند، به همین خاطر می توانند برنامه های قبلی ناتو را پیش ببرند. باید وظایف را مشخص کرد و حوزه مسئولیت ها را برای حل مسایل مهم ناتو و دفاع از اتحادیه اروپا تعیین نمود. باید ببینیم که چطور از عهده این کار برمی آیند. تا امروز همه چیز کج دار و مریز بوده، همین چند وقت پیش هم می گفتند که ستاد تشکیل نمی دهند و برخی ارگان های مدیریتی مسئولیت را به عهده می گیرند، اما امروز درباره احتمال تشکیل محل سوخت گیری هواپیماها در اروپا و سیستم ارتباطات ماهواره و ای چیزهای دیگر صحبت می کنند».

اروپاییان در توجیه تشکیل این اتحادیه می گویند که ممکن است امریکا منابع مالی خود را در ناتو کاهش دهد. کارشناس نظامی روس در ادامه می گوید: «از حوادث اینطور برمی آید که اروپا کمتر با این مساله درگیر است. زیرا دونالد ترامپ رییس جمهور برگزیده امریکا قول داده است که نیروهای زمینی و دریایی امریکا را تا 12% بیشتر کند. به همین خاطر امکانات آنها همچون گذشته باقی می ماند و عملا تغییر نخواهد کرد. باراک اباما در اروپا هشت پایگاه امریکایی جدید ایجاد کرده و شش مرکز ستاد فرماندهی و مرکز هماهنگی دریایی نظامی در منطقه دریای مدیترانه و دریای سیاه تشکیل داده است.

علاوه بر این ها پایگاه ضدموشکی رومانی نیز هست و فعلا امریکا ساخت پایگاه های مشابه در لهستان را متوقف نکرده است.

به گفته وی، تشکیل نیروهای مسلح متحد اروپا نه تنها به معنای حاکمیت نظامی است، بلکه نمایانگر خواست و اراده آنها برای تداوم کمک های مالی از ناتو است.

کوزین می گوید: «اگر اروپایی ها بتوانند ارتش خود را از امریکا مستقل کنند، آنوقت کنترل نیروهای مسلح خود را به دست گرفته و بدون واشنگتن تصمیم گیری خواهند کرد. امریکا می تواند ضمن استقبال از این حرکت اروپا، به حمایت های مالی خود از ناتو ادامه دهد».

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала