در جستجوی رژیم خودمختار برای حلب

© REUTERS / Andrew KellyСпециальный посланник ООН по Сирии Стаффан де Мистура
Специальный посланник ООН по Сирии Стаффан де Мистура - اسپوتنیک ایران
اشتراک
موضوع امروز گفتگوها بین اپوزیسیون خارجی سوریه و مقامات ترکیه بر سر رژیم خودمختار محلی در حلب است.

طبق برخی گزارش ها، حتی نمایندگان روسیه نیز در این گفتگوها حضور دارند. علاوه بر این، در دمشق از این ایده استقبال نشده و می گویند که تنها راه حل مساله حلب، نابودی تروریست ها است.

اپوزیسیون خارجی سوریه ایده تشکیل شورای محلی و ادامه تماس ها با نمایندگان ترک در این رابطه را از دستور کار خود خارج نمی کند. عبدلله فحد دبیر کل ائتلاف ملی نیرهای اپوزیسیون و انقلابی در گفتگو با روزنامه «ایزوستیا» می گوید: «صحبت از تشکیل یک شورای محلی است. ما با نمایندگان روسیه درباره این موضوع گفتگو نمی کنیم. اما مقامات ترک از تماس های پیوسته برای رسیدن به نتیجه قطعی درباره تشکیل این شورا حمایت می کنند. در چارچوب اجرای طرح مذکور حتی پیشنهاد خروج اعضای گروهک تروریستی «جبهه النصره» و ارسال کمک های بشردوستانه به حلب نیز مطرح شده است».

عمار باکداش نماینده مجلس سوریه نیز در گفتگو با روزنامه «ایزوستیا» مخالفت دمشق با تشکیل شورای خودمختار در قلمروی سوریه مطرح کرد.

عمار باکداش می گوید: «ما خواهان حفظ وحدت در سوریه و تمامیت ارضی کشور هستیم، به همین خاطر هم منتظریم تا نیروهای ارتش حلب را به طور کامل از لوث تروریست ها پاک کنند. پیشنهادات اپوزیسیون و مقامات ترکیه به معنای تقسیم کشور است، زیرا صحبت از تشکیل یک دستگاه حکومتی در میان است که تابع دولت مرکزی دمشق نخواهد بود. ولید معلم وزیر خارجه سوریه موضع دمشق را به روشنی در این باره اعلام کرده است و هیچ تغییری در تصمیم ما صورت نخواهد گرفت».

استفانی د میستورا نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه ماه اکتبر به کشورهای عضو سازمان جهانی برنامه حل و فصل اوضاع در شرق حلب را پیشنهاد کرد. این سند مبنی بر قطع بمباران شهرها، خروج شبه نظامیان «جبهه النصره» و لغو حصر و تشکیل حکومت خودمختار است.

این برنامه از سوی دمشق رد شد. روز 20 نوامبر نیز ولید المعلم وزیرامور خارجه سوریه بعد از دیدار با د میستورا اظهار کرد: «این پیشنهاد اصلا قابل قبول نیست. این کار به معنای نقض حاکمیت قانونی کشور است». ولید معلم همچنین خاطرنشان کرد که ایده تشکیل حکومت خودمختار هدیه ای برای تروریست ها است که غرب حلب را به آتش بسته اند.

روسیه نیز به روشنی روز 15 نوامبر مواضع خود را با شروع عملیات نابودی تروریست ها در شهر حلب به نمایش گذاشت. علاوه بر این، نمایندگان روسیه بارها خاطرنشان کرده اند که مسکو خواهان حفظ تمامیت ارضی سوریه است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала