گزارش و تحلیل

مخفی شدن در کف

© AP Photo / Nick Utاطفای حریق
اطفای حریق - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رزه پوش های روسی « زیر کف» پنهان می شوند.

واحد آتش نشانی وزارت دفاع  روسیه  و  هنگ های « بخش نظامی سازمان حوادث غیرمترقبه»  یک سامانه متحرک منحصربفرد   دفاع شیمیایی و  استتار به نام « Zver» را دریافت می کنند.  این وسیله در اتحادیه علمی — تولیدی سنت پطربورگ  «  فناوری مدرن آتش نشانی»  طراحی شده است و قادر است در انبار  مهمات  اتمی  به اطفای حریق دست بزند و مانع از پخش مواد رادیو اکتیو شود. این سامانه می تواند طی چند ثانیه تکنیک آلات جنگی  را از چشم رادارها و ماهواره های  دشمن  مخفی نگه دارد.

ظاهر سامانه متحرک  دفاع شیمیایی و استتار « زِوِر»   شبیه  کنتینر 20 — فوتی آب است  که آن را می توان در صندوق عقب هر  نوع کامیون نظامی،  وسیله نقلیه « شنی دار» و شناورهای هوابرد از نوع « پ.ت.اس-2»  حمل کرد.  در داخل این مدول،  تلمبه سوپرقوی و چند محفظه برای محلول ویژه اطفای حریق بر اساس « سیلیس»  وجود دارد. این ماده به شکل مایع خیلی سریع  تمام شکاف های وسیله و یا سازه  دچار حریق را می پوشاند.  پس از چند ساعت  سفت می شود و  فورا سرد شده و  روند سوختن را متوقف می سازد.

گنادی کوپرین مدیر عامل  شرکت مذکور در  توضیح گفت: « سامانه « زِوِر» مراحل آزمایش را در  پایگاه موسسات ویژه  وزارت دفاع روسیه  از سر گذراند.  قرار است این سامانه به واحدهای  آتش نشانی  در  انبارهای مهمات جنگی  و  سوخت تحویل داده شود.  این سامانه، پارک  فنی  در  هنگ های ویژه  نجات  را تکمیل خواهد کرد که در مناطق نظامی ایجاد می شود و در آنجا به  رفع  فجایع فنی و  طبیعی  و تخلیه مردم  و  احیای زیربنای اجتماعی خواهند پرداخت».

در مخازن « زِوِر» 5 تن  سیلیس  قرار دارد. در هر «پرتاب»  طی چند دقیقه ماشین ویژه آتش نشانی قادر است چند هزار  متر مربع  را با این ماده جدید بپوشاند. سامانه « زِوِر» در  فاصله امن — 100 متر از محل حریق قرار خواهد داشت که برای سیستم های آتش نشانی معمولی، رکورد است.  این شاخص  امکانات فنی کنونی مورد استفاده  وزارت دفاع را  دوبرابر خواهد کرد.

یکی دیگر از  خصوصیات منحصربفرد سیلیس آن است که  کف آن مانع از پخش مواد رادیو اکتیو می شود و غلظت  نشت مواد شیمیایی  و گازهای خظرناک را  کاهش می دهد که در زمان سوخت  در جو پخش می شود. بدین ترتیب می توان در امنیت کامل  در انبارهای  مهمات اتمی به اطفای حریق پرداخت و  مانع از پخش مواد رادیواکتیو  هنگام  سوانح در  نیروگاه های اتمی  و یا  زیردریایی های اتمی شد.  استفاده از آب برای اطفای حریق  به بدتر شدن اوضاع می انجامد  زیرا   آب  آلوده به  مواد رادیو اکتیو  جذب خاک می شود.  در صورت استفاده از کف سیلیس، می توان مانع از پخش مواد خطرناک شد. این مواد بر سطح  خاک باقی می ماند و آن را می توان براحتی جمع آوری کرد.

با استفاده از کف منحصربفرد سیلیس می توان  به استتار  تکنیک آلات نظامی پرداخت. این کف مانع از آن می شود که ایستگاه های رادار و  ماهواره های دشمن  بتوانند محل قرار داشتن تکنیک آلات نظامی  را  مشخص کنند.  به گفته  کوپرین، اگر با این کف کاری نداشته باشند،  کف سیلیس می تواند  چند ماه  از تکنیک آلات محافظت کند.  برای  پاک کردن کف، فقط کافیست  ماشین نظامی ، تانک و یا زره پوش با آب گرم شسته شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала