گزارش و تحلیل

تاجیکستان طعمه ای برای تروریست ها

© AP Photo / Alexander Zemlianichenkoمنظره تاجیکستان
منظره تاجیکستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تاجیکستان آسیب پذیرترین کشور در آسیای مرکزی اعلام شد.

موسسه اقتصاد  و صلح لندن، تاجیکستان را  آسیب پذیرترین کشور  در آسیای مرکزی در مقابل  خطر تروریستی نامید.  در شاخص جهانی  منتشره چندی پیش، تاجیکستان در ردیف 56 قرار دارد. با وجود آن، کارشناسانی که بخوبی با واقعیات کشور تاجیکستان آشنا هستند  با نتیجه گیری محققان  بریتانیا موافق نیستند.  عالم فصح الدینوف، خبرنگار « اسپوتنیک»  در دوشنبه، در این خصوص گزارش می دهد.

 شاخص ارائه شده از سوی محققان موسسه اقتصاد و صلح  لندن بر 4 شاخص استوار شده است:  تعداد موارد  تروریستی، تعداد قربانیان و آسیب دیدگان  و سطح ضررهای مالی.  بر طبق این معیارها، تاجیکستان در سطحی پایین تر از باقی کشورهای آسیای مرکزی قرار گرفت. انتشار این اطلاعات، کارشناسان را به  کیفیت این ارزیابی مظنون کرد.

 دمیتری پاپوف  کارشناس در مسائل  آسیای مرکزی  انستیتوی  تحقیقات استراتژیک  روسیه در این خصوص گفت: من با این نظریه که هم اکنون  تاجیکستان  آسیب پذیرترین کشور آسیا مرکزی در  مقابل خطر تروریستی است، موافق نیستم.  اگر  منظور از  خطر تروریستی ،  خطر انجام عملیات تروریستی در کشور باشد،  در سال های اخیر،  سرویس ویژه تاجیکستان  توانسته بخوبی از عهده  مبارزه با این خطر و  جلوگیری از وقوع  چنین جنایاتی  برآمده است  و مانع از قربانیان  در بین اهالی کشور می شود که  متأسفانه در بعضی از  کشورهای دیگر منطقه  شاهد صحنه متفاوتی در این خصوص  هستیم».

محققان در مصاحبه با رادیو « آزادی»  توضیح دادند  که خطر اصلی  برای  تاجیکستان  در امتداد مرز با افغانستان متمرکز شده است که مشروط به وجود « طالبان» در نقاط مسکونی  افغانستان  هممرز با تاجیکستان است.  به این دلیل به گفته  کارشناسان  موسسه لندنی  اقتصاد و صلح، تاجیکستان با وجود  ثبات آشکار در کشور،  از نظر خطر  حملات تروریست ها آسیب پذیر است.

دمیتری پاپوف در این خصوص گفت: اگر منظور  از خطر تروریستی ، خطر نفوذ تشکیلات سازمان یافته  از خاک کشور همسایه افغانستان  به  تاجیکستان باشد، هم اکنون احتمال  بروز  اینگونه خطرات  بمراتب کمتر از 5 سال گذشته است.  قدرت بالقوه  نیروهای مسلح تاجیکستان تقویت شده است  و پایگاه نظامی 201 روسیه یک عامل نیرومند  بازدارندگی است.  از آغاز عملیات نظامی در سوریه،  برای بسیاری از « سرهای داغ»  در منطقه  که می توانستند  سناریوهای مختلف  بی ثباتی اوضاع در تاجیکستان را پیاده کنند، مفهوم شد که روسیه  جواب دندان شکنی به تروریست ها  خواهد داد و همه گونه کمک ضروری را به تاجیکستان ارائه خواهد کرد».

شایان ذکر است که اوایل ماه نوامبر  سفارت آمریکا  در  تاجیکستان  اعلامیه  عملیات احتمالی تروریستی  در محل تجمع مردم  و  نقاط عبور در مرز تاجیکستان — افغانستان را منتشر کرد. در نیروهای انتظامی تاجیکستان اطلاع دادند که چنین خطری  وجود ندارد. کارشناسان تاجیکستان  بعید ندانستند  که چنین  تلاشی برای  نظارت بر آمادگی ساختارهای  امنیت  تاجیکستان پخش شده بود  تا نقاط آسیب پذیر آشکار شوند.  اما معلوم نیست به چه دلیل  این کار انجام شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала