گزارش و تحلیل

طب پیشگیری

© Fotolia / Dmitri Marutaپزشک
پزشک - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تخصص جدید پزشکی در روسیه « طب پیشگیری» است.

در ششمین کنفرانس علمی —تجربی سراسری روسیه  تحت عنوان « طب پیشگیری —2016»  که در انستیتوی کلینیکی  پژوهش های  علمی — تحقیقی  به نام « ولادیمیرسکی» برگزار شد، کارشناسان به این نتیجه رسیدند که ایجاد « طب پیشگیری» ، ظاهر شدن  تخصص های  جدید پزشکی و زیر طبی را طلب می کند.  منظور پزشکان — تکنسین های زیست شناس، پزشکان متخصص در  فناوری انفورماتیک  و  حتی متخصصان در رشته مدیریت تندرستی. در وزارت بهداشت و بهداری فدراسیون روسیه اعلام شد که  آموزش  متخصصان در بعضی از این رشته ها در سال جاری  در  مراکز آموزش عالی مسکو آغاز شد.

« در انجمن تخصصی  مسائل  رشد و توسعه،  طب پیشگیری  و کمک به مردم در این زمینه  بررسی می شود. وزارت بهداشت و بهداری روسیه در پیشرفت  این جهت ذینفع است.  در مراکز عالی آموزشی وابسته به وزارت  بهداشت و بهداری  روسیه، برنامه تربیت متخصصان  در گروه « طب بنیادی»:  بیوشیمی پزشکی،  بیوفیزیک پزشکی و سایبرنتیک پزشکی آغاز شده است. در  چارچوب این نوع برنامه آموزشی،  فارغ التحصیلان می توانند  از اصول  فیزیک — شیمی و  ریاضی و دیگر علوم  طبیعی- علمی   و روش های علمی در  حل و فصل مسائل حرفه ای استفاده کنند».

در دانشگده شماره یک پزشکی دانشگاه دولتی مسکو  ، انستیتوی طب شخصی گشایش یافت.  در آنجا 100 دانشجو  بر طبق برنامه «  طب آینده» در کرسی های  طب پیشگیری،  شخصی و از راه دور تحصیل خواهند کرد. کرسی طب پیشگیری در دانشگاه دوستی ملل نیز گشایش می یابد.

اما  آنچه برشمرده شد به  علوم بنیادی مربوط می شود  و این متخصصان  بطور مستقیم به درمان بیماران  نخواهند پرداخت. آنها به کار علمی خواهند پرداخت.  این موضوع که آیا معرفی  استاندارد جدید حرفه ای  برای  اینگونه تخصص ها  که  در خصوص پزشکان  پیاده می شود ضروری است در  جوامع  حرفه ای  و  نهادهای تخصصی بررسی می گردد.

یلنا فیلاتووا  کارمند  کرسی  توانبخشی و فیزیوتراپی  انستیتوی کلینیکی  علمی — پژوهشی  مسکو به نام « ولادیمیرسکی»  در مصاحبه با روزنامه « ایزوستیا» گفت: « البته  نکات مثبت در  ارائه  تخصص های جدید  که با  مطالبات زمان همخوان باشد  در این پروژه مشاهده می شود.  به ویژه در خصوص پزشکانی که در ارتباط با فناوری  های انفورماتیک  زیاد  کار می کنند. به عنوان مثال،  متخصصان فناوری رباتی و دیگر سیستم های پیچیده.

وی  از رواج تخصص  مدیریت تندرستی شدیدا انتقاد کرد.  به گفته وی، حتی از عنوان این حرفه می توان فهمید که این  یک نوع  موسسه تجاری خواهد بود  که نه فقط  درمان  بلکه دریافت سود را  مد نظر قرار خواهد داد.

یلنا بارانووا  کارشناس بین المللی در  طب پیشگیری  و رئیس موسسه  اروپایی  طب شخصی  و  تندرستی  (موناکو)  گفت که « آموزش به متخصصان باید از اولین سال تحصیل آغاز شود  زیرا قبل از هر چیز باید  تفکر کلینیکی در دانشجویان  تربیت شود  و نه بطور کورکورانه از پروتکل های مختلف درمان پیروی شود».

اگر به تخصص های جدید  برشمرده توجه شود،  به گفته وی، برای پردازش  داده ها  می توان از یک  برنامه نویس  خوب استفاده کرد که کار آنها بمراتب بهتر از  پزشکان خواهد بود».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала