گزارش و تحلیل

پسر ترامپ ممکن است کلید مذاکرات سوریه شود

© AP Photo / Carolyn KasterСтарший сын избранного президента США Дональд Трамп-младший
Старший сын избранного президента США Дональд Трамп-младший - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روزنامه وال استریت ژورنال نوشت: پسر کوچک دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا در ماه اکتبر در نشستی در پاریس تجسس امکانات همکاری‌های احتمالی با روسیه جهت حل اختلاف در سوریه را با دیپلمات ها، بازرگانان و سیاستمداران بررسی کرد. شرکت کنندگان این مناظره این را به اطلاع نشریه آمریکایی رساندند

مرکز تحلیل فرانسه، این همایش با حضور ترامپ — کوچک را ترتیب داد. به نوشته وال استریت ژورنال مؤسس این سازمان فابین بوسار و راندا کاسیس همسر وی «برای مساعدت به پایان دادن به آن احتلاف با روسیه کار فشرده داشتند». کاسیس که رئیس جنبش مخالفان سوریه با عنوان «به خاطر جامعه دارای پلورالیسم» است در جریان دیدار با ترامپ کوچک بر اهمیت همکاری با روسیه در امور خاور نزدیک تأکید کرد

پیشتر رئیس جمهور منتخب آمریکا در مصاحبه با روزنامه نگاران آمریکایی اعلام کرد که وی در مورد حل اختلاف سوریه دارای «ایده‌های جدی» می‌باشد و تأکید نمود که این کار را باید همراه با روسیه انجام داد.

گریگوری یاریگین استاد کرسی تحقیقات آمریکایی دانشگاه دولتی سن پترزبورگ روسیه در برنامه رادیو اسپوتنیک این عقیده را مطرح کرد که در نشست با شرکت ترامپ پسر مطلب سر حل دیپلماتیک مساله سوریه بود. وی چنین گفت:

«این دیدار گویای آن است که محافل ذیعلاقه ای وجود دارند که در حال تجسس حل موقعیت در سوریه نه تنها با وسایل نظامی بلکه همچنین از طریق راهکار های سیاسی هستند و خواهان برقراری تماس با دفتر ریاست جمهروری آمریکا می باشند. آن‌ها خواهان برقراری تماسی هستند که قبلاً آنرا نداشتند. عجالتاً آن‌ها با ترامپ پسر دیدار کردند ولی هنوز زود است گفته شود که او در حال یک بازی دیپلماتیک باشد زیرا خودش این ملاقات را ترتیب نداده ولی مرکز سیاسی طرفدار حل و فصل در سوریه با مساعدت روسیه، آمریکا، فرانسه و بشار اسد رهبر سوریه مبتکر این دیدار بود. به نظر می‌رسد که موضوع صحبت‌ها حل دیپلماتیک آن مساله بود».

به گفته این دانشمند روس هر چند که آن دیدار پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در تاریخ 8 نوامبر برگزار شد آنرا می‌توان حادثه نمادین دانست. یاریگین ادامه داد:

«این همایش یک دیدار نمادین بود. گمان می‌کنم که ترامپ پسر که می‌خواهد در سیاست خارجی کشور خود نقش فعالی ایفا کند یکی از کلید های دفتر کاخ سفید است. به کمک او آن محافل فرانسوی که در باره راهکار های حل موقعیت در سوریه از تصور های خاص برخوردارند خواهند توانست بر رئیس جمهور آینده آمریکا تأثیر بگذارند».

یاریگین همچنین سخنان دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا در باره تمایل به همکاری با روسیه در مورد مساله سوریه را تفسیر کرده گفت:

«هم ایالات متحده و هم روسیه خواهان حل و فصل این مساله هستند. هر طرف منافع خود را دنبال می‌کند ولی هر دو کشور با خودداری از رویارویی می‌خواهند کاری کنند تا این موقعیت هرچه زودتر حل و فصل شود و یا لا اقل بر ریل حل و فصل قرار داده شود».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала