رسانه: آمریکا خواستار کاهش ذخایر مواد رادیوآکتیو ایران است

© AP Photo / Rick Wilkingرسانه: آمریکا خواستار کاهش ذخایر مواد رادیوآکتیو ایران است
رسانه: آمریکا خواستار کاهش ذخایر مواد رادیوآکتیو ایران است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
واشینگتن و متحدان وی از تهران تقاضا می کنند حجم مواد رادیوآکتیو در خاک ایران را کاهش دهد تا از برهم خوردن معامله هسته ای (برجام) با این کشور در رابطه با پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا جلوگیری شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال، به اعتقاد دولت باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا ممکن است برجام پس از تحلیف ترامپ در معرض خطر قرار بگیرد. رئیس جمهور منتخب امریکا درجریان مبارزات انتخاباتی خود بارها متذکر شده بود برجام قابل اجرا نیست و قصد دارد در آن تجدید نظر کند. در واشینگتن امیدوارند بتوانند قبل از تحلیف ترامپ تدابیری برای افزایش احتمال حفظ برجام اتخاذ کنند.
دولت فعلی امریکا با این هدف تلاش می کند تهران را به برداشتن گام هایی برای کاهش ذخایر رادیوآکتیواز جمله اورانیوم غنی شده خود راضی کند. طبق برجام ایران متعهد شده طی 15 سال بیش از 300 کیلوگرم اورانیوم غنی شده تا 3.67 % نگهداری نکند. واشینگتن امیدورا است حالا تهران با کاهش محسوس این مقدار موافقت کند تا از امتناع ترامپ از اجرای توافق هسته ای با ایران جلوگیری شود.
منابع وال استریت ژورنال خاطرنشان می سازند مقامات ایران در رایزنی ها درباره این موضوع شرکت دارند اما فعلا هیچگونه تعهدات بیشتری را بر عهده خود نگرفته اند. در صورت موافقت تهران همه اقدامات لازم را می توان طی تقریبا دو ماه انجام داد. دولت اوباما همچنین در حال بررسی امکانات دیگر برای افزایش احتمال حفظ برجام در دوره حکومت رئیس جمهور جدید آمریکا است.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала