دو کوهنورد مالزیایی در دماند دماوند گم شدند/ عملیات نجات در حال انجام است

© AFP 2023 / Eitan AbramovichТуристы взбираются на гору в Антарктиде
Туристы взбираются на гору в Антарктиде - اسپوتنیک ایران
اشتراک
'ریزال ماریکان ناینا ماریکان' معاون وزیر امور خارجه مالزی، گفت با توجه به بکارگیری چهار تیم نجات توسط مقامات ایرانی، عملیات امداد و نجات دو کوهنورد این کشور که در کوه دماوند ایران گم شدند به طور فشرده در حال انجام است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا- وزارت امور خارجه مالزی نیز روز پنجشنبه اظهار امیدواری کرد که این دو کوهنورد صحیح و سالم پیدا شوند.

'رزایمی محمد' سرپرست گروه کوهنوردی مالزی که در ایران حضور داشتند نیز در گفت وگوی تلفنی با خبرگزاری رسمی مالزی (برناما) اعلام کرد: دو کوهنورد مالزیایی پیش از گم شدن مصمم به فتح بلندترین قله ایران بودند.

وی گفت که گروه کوهنوردی مالزی شامل 8 نفر بود که صعود خود را در هوای خوب از ساعت چهار و 20 دقیقه صبح روز دوشنبه از کمپ شماره سه آغاز کردند و تنها دو نفر موفق به رسیدن به نوک قله شدند.

به گفته وی، از 6 نفر دیگر خواسته شده بود به دلیل محدودیت زمانی بین ساعت 12 تا 14 از ارتفاع 5 هزار و 200 متری کوه دماوند به پایین بازگردند. با این حال، 'سید ردزوان سید سلیم شاتری' 50 ساله و 'راملی عبدالمجید' 44 ساله به رغم توصیه مبنی بر محدودیت زمانی برای رسیدن به قله با تیم ترکیه همراه شدند.

سرپرست گروه کوهنوردی مالزی، گفت که ساعت 18 کوهنورد ترک که به کمپ شماره 3 بازگشته بود، اعلام کرد دو کوهنور مالزیایی ساعت 15 و 45 دقیقه که وی از ارتفاع 5 هزار و 400 متری به پایین بازگشته است، به صعود خود ادامه دادند.

به گفته سرپرست تیم مالزی، دوستان این دو کوهنورد پس از اینکه آنها تا ساعت 21 به کمپ بازنگشتند، با مقامات مربوطه تماس برقرار کردند.

وی گفت که جمعیت هلال احمر ایران عملیات امداد و نجات را برای یافتن دو کوهنورد مالزی از همه جهت های کوه دنبال می کند.

سفارت مالزی در تهران نیز اعلام کرد موفق به هماهنگی با هلال احمر ایران برای فعالیت یک بالگرد به منظور انجام عملیات جستجو و یافتن دو کوهنورد کشورش شده است.

تارنمای روزنامه 'بریتان هاریان' روز جمعه به نقل از سفارت مالزی نوشت که برف و باران در تهران مشکلاتی برای فعالیت بالگرد ایجاد کرده است.

'روسلیدا آبلاح' 41 ساله همسر 'راملی عبدالمجید' کوهنورد 44 ساله ناپدیدشده مالزیایی نیز به روزنامه 'مالیزیا دایجست' گفت که همسرش فرد مصممی است و خود را تسلیم سرنوشت کرده است.

وی که پنجشنبه شب به همراه دو عضو دیگر خانواده اش با پروازی راهی تهران شد، در فروگاه گفت: آمادگی دارم با هر شرایط ممکن، همسرم همچنان زنده باشد و هر شرایطی را بپذیریم. تلاش می کنم قوی و صبور باشم.

راملی عبدالمجید متخصص فناوری اطلاعات است و از سال 2005 میلادی به صورت فعال به کوهنوردی مشغول شده است.

وی پیش از این تا ارتفاع 5 هزار و 346 متری اورست، قله البروس به ارتفاع 5 هزار و 642 متری در روسیه، قله کلیمانجارو به ارتفاع 5 هزار و 895 متری در تانزانیا، قله کازسکو به ارتفاع 2 هزار و 228 متری در استرالیا و چندین قله دیگر در اندونزی صعود کرده است.

'یازاهانیم یوسف' همسر 'سید ردزوان' دیگر کوهنورد ناپدید شده مالزیایی نیز در پرواز پنجشنبه شب هواپیمای 'آیر آسیا به تهران حضور داشت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала