دلایل ترامپ برای مخالف با "تنظیم مجدد" ارتباطات با روسیه

© AP Photo / Alexander Zemlianichenkoدلایل ترامپ برای مخالف با "تنظیم مجدد" ارتباطات با روسیه
دلایل ترامپ برای مخالف با تنظیم مجدد ارتباطات با روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا به دنبال برقراری ارتباطات خوب با روسیه است و در عین حال خاطر نشان کرد که از ایده ی " تنظیم مجدد" و جدید در ارتباطات بین مسکو و واشنگتن حمایت نمی کند.

ترامپ در دیدار با خبرنگاران روزنامه نیویورک تایمز این خبر را اعلام کرد.
این جمهوری خواه بیان داشت که خوب بود اگر او و پوتین به توافق می رسیدند. ترامپ گفت: " من فکر می کنم ، می خواهم ارتباطات خوبی با روسیه داشته باشم و آنها می خواهند که با ما به توافق برسند. این برای منافع مشترک ماست. "
دیمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس جمهور روسیه از جانب خود بیان داشت که مسکو آماده است ارتباطات درست ، به نفع هر دو طرف وبرابر با آمریکا ایجاد کرده و بر روی درک متقابل واشنگتن حساب می کند. طرف روسی خاطر نشان کرد که عبارت " تنظیم مجدد" خود به خود بی اعتبار است.
پسکوف گفت: " این کلمه واقعا آنقدر بی اعتبار است و عواقب این تنظیم مجدد واقعا آن چیزی نیست که ما می خواهیم ببینیم. عبارت در اینصورت هیچ معنا و مفهومی ندارد ، مهم وجود تمایل و نشان دادن آمادگی برای نرمال سازی ارتباطات است. "
مکالمه ی تلفنی بین رئیس جمهور روسیه ، ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ برقرار شد. دفتر مطبوعاتی کرملین اطلاع داد ، سیاست مداران در ارزیابی اوضاع ارتباطات روسیه و آمریکا به نقطه نظر مشترک رسیده و آنرا رضایت بخش ندانستند و خواستار کار فعال در جهت نرمال سازی ارتباطات شدند.
عبارت " تنظیم مجدد" در ارتباطات روسیه و آمریکا در زمان دور اول ریاست جمهوری باراک اوباما پدید آمد. در سال 2009 هیلاری کلینتون ، وزیر امور خارجه آمریکا و وزیر امور خارجه روسیه سرگی لاوروف با هم دکمه ای را فشار دادند که سمبل تنظیم مجدد بود. بعدا این روند به نقطه نظر مشترک نرسید از جمله در زمینه طرح های استقرار سیستم های دفاع ضد هوایی آمریکا در اروپا.
یوری رگولف، رئیس بنیاد مطالعات آمریکا دانشگاه دولتی مسکو با نام روزولت معتقد است که دونالد ترامپ دلایلی داد که از ایده " تنظیم مجدد" جدید در ارتباطات بین مسکو و واشنگتن حمایت نکند.
یوری رگولف در مصاحبه ای با رادیو اسپوتنیک گفت: " این حقیقت که ترامپ نمی خواهد از اصطلاح " تنظیم مجدد" استفاده کند مشخص و روشن است. اولا با نام باراک اوباما مرتبط است و ترامپ سیاست او را با وجود شکست های مداوم بسیار انتقادی می داند. ثانیا به نظر من ، ترامپ تاجر ، فردی واقع بین و زمینی تر است که به چنین شعارهایی در سیاست که قادر به اجرای آن نیست ، اعتقاد ندارد.
این کارشناس یادآوری می کند که دونالد ترامپ پیشتر هم در جریان کمپین پیش از انتخاباتی خواستاربرقراری ارتباطات با رئیس جمهور روسیه بود.
یوری رگولف می گوید: " ترامپ مقام ریاست جمهوری را به عنوان موضع رهبر ملت می داند. در واقع او در جریان کمپین پیش از انتخاباتی ، از رئیس جمهور ما تعریف کرده و خاطر نشان کرد که ولادیمیر پوتین از جامعه ی روس بسیار حمایت می کند و آمریکایی ها از آن چشم پوشی نمی کنند، آنها باید این امر را در سیاست خود نیز در نظر بگیرند. بدین ترتیب ترامپ خواستار برقراری ارتباطات با فردی است که خصوصیات رهبری و موضع
پابرجا و محکمی دارد. ممکن است این حقیقت به برقراری ارتباطات کمک کند که ترامپ تا به امروز از موضع فکری سالم و نه تعصب آمیز برخوردار بوده که به مواضع باراک اوباما و هیلاری کلینتون شبیه نیست. "
به گفته ی وی ، می توان به مقاصد و اهداف ترامپ اطمینان کرد.
یوری رگولف خاتمه میدهد: " البته ، رئیس جمهور نمی تواند به تنهایی سیاست خارجی را اجرایی کند بلکه باید با افراد بسیاری توافق نماید. اما در هر صورت اهداف و برنامه ها به رئیس جمهور بستگی دارد. و تفاوت هایی وجود دارد در اینکه رئیس جمهور آمریکا برنامه بهبود روابط با روسیه را ایجاد کند یا با مواضع انتقادی برخورد کرده و از لزوم فشار ، مانع تراشی و غیره بگوید. در اینجا تفاوت در روش ها روشن و واضع است و این مسئله به شدت جو را برای کسانی تغییر می دهد که مذاکراتی را هم در کل و هم در جامعه انجام می دهند. و متوجه باشید که ترامپ در جریان کمپین انتخاباتی خود علی رغم تمامی سنگ اندازی ها از مواضع خود کناره گیری نکرد. و این امر برای او موفقیت را به ارمغان آورد."

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала