گزارش و تحلیل

سفر ایلدیریم به مسکو، رویدادی مهم و به موقع است

© REUTERS / Umit Bektasسفر ایلدیریم به مسکو، رویدادی مهم و به موقع است
سفر ایلدیریم به مسکو، رویدادی مهم و به موقع است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یک گام دیگر در روند نرمال سازی ارتباطات ترکیه و روسیه از جانب پارلمان ترکیه انجام شد و در جلسه پارلمان تصمیم مربوط به ازسرگیری فعالیت های گروه دوستی بین پارلمانی روسیه وترکیه تصویب گردید.

رجایی بربر ، نماینده حزب حاکم عدالت و توسعه ، به ریاست آن برگزیده شد. تا پایان هفته برنامه ریزی شده است که جلسه اول اعضای گروه تشکیل شود.
رجایی بربر، در مصاحبه ای با اسپوتنیک ، در خصوص روند نرمال سازی ارتباطات دوجانبه و همچنین سفر بینالی ایلدیریم ، نخست وزیر ترکیه به روسیه در تاریخ پنجم تا ششم دسامبر ابراز نظر کرد. به گفته ی وی ، این سفر برای برقراری تعاملات متقابل نزدیکتر بین کشورهاست ، در جریان مذاکرات مسائل همکاری دوجانبه ، اقتصاد و همچنین مشکلات منطقه ای از جمله اوضاع در خاور میانه بحث و بررسی می شوند.
" ارتباطات بین ترکیه و روسیه تا اتفاق غم انگیز تقریبا یک سال پیش ومتعاقبا بحران های بعد از آن ، به نقطه ی اوج و پیشرفت خود رسیده بود. پس از 24 نوامبر سال 2015 ارتباطات دوجانبه از مرز بحران گذشت و در نهایت به واسطه ی تصمیمات درست روسای جمهور دو کشور در خصوص برقراری ارتباطات ترکیه و روسیه در سطح تا بحران و با چشم انداز توسعه ی بیشتر و عمیق تر شدن همکاری دوجانبه از سرگرفته شد. در این جهت اکنون کار دوجانبه ی جدی انجام می شود. ترکیه و روسیه اختلاف نظرهایی در برخی مسائل سیاسی خارجی از جمله در خصوص اوکراین ، کریمه و سوریه دارند. اما هر دو طرف همواره تمامی تلاش های لازم را انجام داده اند تا این اختلاف نظرها در دیدگاه هایشان تاثیر منفی بر ارتباطات دو جانبه در زمینه های اقتصادی و اجتماعی نداشته باشد. ترکیه به تحریم های ضد روسی کشورهای غربی ملحق نشد ، هر دو طرف تلاش هایی برای توسعه ارتباطات متقابل اقتصادی و همکاری در زمینه انرژی انجام میدهند. با احتساب این موضوع من تصور می کنم که ملاقات پیش رو آقای نخست وزیر در مسکو حادثه ای بسیار به جا و مهم است. حدس می زنم که در زمان این سفر قراردادهایی در زمینه برخی پروژه های مهم و جدید بین دو کشور امضاء شود. "
در ارتباط با موضوع مهم این سفر ، به عقیده ی نماینده ترکیه ، توجه اصلی به مسائل همکاری دو جانبه و تعاملات اقتصادی معطوف می شود. او ادامه داد:
" البته، مشکلات منطقه ای و از جمله اوضاع در سوریه از جمله مسائل مهم و مبرم است. مشخص است که پیشتر در این مسائل تماس هایی بین ستاد های کل دو کشور ایجاد شد و به واسطه آنها موفق شدند برخی توافق ها برای عملیات ها در سوریه وبرخی موضوعات سیاسی خارجی دیگر بدست آورند. بدون شک در جریان سفر پیش رو این مسائل نیز بحث وبررسی خواهد شد ، از آنجا که در حال حاضر ما شاهد روند سیاست خارجی بسیار فعالی هستیم که پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اهمیت فراوانی دارد. پیروزی دونالد ترامپ برای بسیاری غیرمنتظره بود. انتظار می رود که در دوره ی ریاست جمهوری وی تغییرات مشخصی در توازن نیروها چه در آمریکا و چه در سیاست منطقه صورت گیرد. با احتساب همه ی اینها می توان پیش بینی کرد در جریان سفر پیش رو آقای نخست وزیر مسائل منطقه ای را در مذاکرات بحث و بررسی خواهد کرد. "

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала