سانسور غیرحرفه ای خبری مراسم اربعین از سوی رسانه های منطقه و بین المللی

© AP Photo / Hadi MizbanShiite pilgrims march to Karbala during the Arbaeen ritual in Baghdad, Iraq, Sunday, Nov. 29, 2015
Shiite pilgrims march to Karbala during the Arbaeen ritual in Baghdad, Iraq, Sunday, Nov. 29, 2015 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سیل خروشانی که از پیاده‌روی جمعیت بیش از 20 میلیونی در مراسم اربعین امام حسین(ع) در شهر مقدس کربلا رقم خورد و به عنوان یکی از مهم‌ترین وقایع تاریخی جهان قلمداد شد، از چشمان رسانه های غربی - عربی نادیده ماند و با 'نیرنگ رسانه ای' از بازتاب آن سرباز زدند.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از ایرنا- رسانه های خبری عربی و غربی که بطور همسو همه حوادث و یورش های گروه های تروریستی مانند 'داعش' و اقدامات خرابکارانه آنها را با تمام جزئیات آن و با هدف اسلام هراسی، پوشش می دهند، حضور 20 میلیونی جمعیت عاشق اهل بیت پیامبر گرامی اسلام (ع) را نادیده گرفتند و مغرضانه از بازتاب آن سرباز زدند و در برخی موارد که مطالبی از این رویداد منتشر کردند، با نگاهی انتقادی آن را منعکس کردند تا از به زعم خود از اهمیت این اقدام مذهبی بکاهند.

برخی از این پایگاه های خبری همچون 'شرق الاوسط'، 'الغد'، 'یوم السابع'، 'عیون الخلیج' و روزنامه های داخلی و بین المللی عربستانی که از هضم بزرگی این مراسم با شکوه عاجز مانده بودند، تلاش کردند تا این مشارکت میلیونی را حضوری کمرنگ جلوه دهند و با منفی بافی از حواشی این مراسم که بیشتر به یک 'رستاخیز عظیم' شبیه بود، اهداف دیگری را دنبال کردند.

برخی از رسانه های کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس که معمولا دنباله رو و حاشیه نویس دستورات آل سعود هستند مانند نشریات اماراتی و بحرینی نیز از پرداختن به این واقعه بزرگ سرباز زدند، بطوری که با جستجو در اخبار این نشریات حتی یک جمله در باره برگزاری مراسم اربعین امام حسین (ع) نمی توان پیدا کرد.

عمق این رویداد، اما وسیع تر از آن بود که در سکوت بماند، همچنانکه برخی از این رسانه ها به عظمت این رویداد اعتراف کردند.

برخی از این رسانه ها از جمله عیون الخلیج البته با محافظه کاری نوشت: برخی از کشورهای منطقه که برای تضعیف و ویرانی عراق تلاش می کنند، اکنون با برگزاری میلیونی مراسم اربعین که در شرایط خوب امنیتی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و رسانه ای عراق برگزار شد، متوجه قدرت و صلابت ارتش و نیروهای امنیتی و نظم فوق العاده این کشور شده اند که این می تواند تروریست های داعشی و تکفیری را که با صرف هزینه های هنگفت تلاش کرده اند، وحدت و یکپارچگی عراق را متلاشی و با ترس و وحشت از برگزاری چنین مراسمی جلوگیری کنند، با شکست مواجه کرده است.

مراسم با شکوه اربعین که به اعتراف همگان با حضور خودجوش همه اقشار جمعیتی از بیش از 60 کشور جهان برگزار شد، نشان داد که امام حسین(ع) فقط متعلق به مسلمانان، عرب‌ها و یا عراقی‌ها نیست، بلکه هر انسان وارسته و آزادیخواه از کیش های مختلف که به حق و حقیقت عشق می ورزند، امام حسین (ع) را مورد احترام قرار می دهند.

سانسور خبری مراسم اربعین از سوی رسانه های منطقه و بین المللی به قدری غیرحرفه ای بود که می توان آن را نه یک اشتباه بلکه یک نیرنگ رسانه ای در تاریخ رسانه یاد کرد، چرا که برخی از این رسانه ها در رده اخبار درجه پایین خود نیز به این رویداد 20 میلیونی نپرداختند و به قولی آن را 'بایکوت خبری' کردند.

البته برخی از این رسانه های مغرض مانند 'المانیتور' نیز که به این رویداد پرداختند، نگاهی مغرضانه داشتند و با گزارش هایی با عنوان

' آیا شیعیان می‌خواهند اربعین را جایگزین حج کنند'، تلاش کردند این حرکت خودجوش را اقدامی در تقابل با مناسک حج اسلامی که بزرگترین شعار مسلمانان از صدر اسلام تاکنون است، قلمداد نمایند و در حقیقت نقشی تخریبی برای آن متصور شوند.

پایگاه خبری 'بی بی سی' نیز در این میان به حاشیه های این مراسم پرداخت و موضوع ' بی توجهی به خطوط مرزی ایران و عراق' را که این روزها به میعادگاهی برای عبور عاشقان حسین (ع) برای رسیدن به کربلا تبدیل شده بود، پررنگ کرد تا به مقصود خود دست یابد.

این اقدام رسانه های عربی و غربی در ندیدن چنین رویداد بزرگ بشری که در نوع خود منحصر به فرد است، آنقدر غیر حرفه ای بود که حتی از سوی برخی نشریات آمریکایی از جمله 'هافینگتن پست' مورد انتقاد شدید قرار گرفت. این نشریه در این باره نوشت: چگونه است که اصحاب رسانه در غرب کوچک‌ترین تجمع و راهپیمایی در انگلیس و یا صدها تجمع محدود در کشورهای مختلف جهان را با جزییات آن پوشش می دهند و از آن ده‌ها فیلم و گزارش و تحلیل و تفسیر تهیه می‌کنند، در حالی تجمع خروشان مسالمت آمیز مسلمانان شیعه را نادیده گرفته و بی‌تفاوت و در سکوت مطلق از کنار آن عبور می کنند.

به عقیده کارشناسان رسانه ای و سیاسی، بدون شک برگزاری چنین مراسم باشکوهی که البته با حضور خودجوش مردمی و بدون هرگونه دعوتی و بلکه با ممانعت از حضور بیشتر مردمی به منظور کنترل و رسیدگی بهتر صورت می گیرد، تاثیر خود را بر افکار عمومی جهان خواهد گذاشت، حال چه این واقعه عظیم از چشمان رسانه های مغرض پوشیده بماند، یا در صدر اخبار جهان قرار گیرد.

عظمت چنین تجمع بشری که در طول تاریخ بی سابقه است، پیام خود را به گوش گروه های تروریستی و بانیان و حامیان آنها خواهد رساند که در مقابل سیل خروشان مسلمانان کاری از پیش نخواهند برد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала