آمریکا از برنامه خرید آب سنگین ایران ابراز بی اطلاعی کرد

© AFP 2023 / Mandel Nganواکنش آمریکا به گزارش بازداشت‌های اینستاگرامی در ایران
واکنش آمریکا به گزارش بازداشت‌های اینستاگرامی در ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ضمن ابراز بی اطلاعی از خریدار آب سنگین ایران گفت: انتظار نمی رود آمریکا در آینده بار دیگر آب سنگین از ایران خریداری کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از جام جم آنلاین از خبرگزاری صدا و سیما، جان کربی گفت: ایران در حال حل و فصل مسئله مازاد تولید آب سنگین خود است.

وی در نشست خبری روزانه در این وزارتخانه درباره برخی گزارش ها از انتقال مازاد آب سنگین ایران به عمان ضمن ابراز بی اطلاعی از خریدار آب سنگین ایران، گفت: این انتظار نمی رود آمریکا بخواهد آب سنگین دیگری از ایران در آینده خریداری کند.

کربی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید آیا این نقض برجام است یا خیر؟ گفت: ما در این خصوص با آژانس بین المللی انرژی اتمی صحبت کردیم و با آنان موافقیم که آنان از میزان مرز تعیین شده 130هزار متر یک تن فراتر رفته اند. ایرانیان از میزان محدوده تولید شده فراتر رفته اند و به آژانس نیز اطلاع داده اند و گفته اند که می خواهند این موضوع را حل کنند و اکنون نیز می خواهند این موضوع را حل و فصل کنند. از این رو تمرکز ما بر این است که اطمینان یابیم ایران همچنان (به تعهدات خود) پایبند باشد. من نیز نمی خواهم فراتر از گفتمان آژانس پیش بروم.

وی ادامه داد: خارج از اینکه بگوییم ایران پایبند است یا نیست یا نقض کرده است، باید به یاد داشته باشیم که نظام (برجام) به شکلی که ما آن را بنیان گذاشته ایم، عمل می کند و آنان نیز به این رسیدگی می کنند و ما همچنان پیش می رویم. این مهم ترین بخش مساله است.

کربی درباره اینکه نقض برجام و فروش مازاد تولیدی باعث می شود ایرانیان مشوقی برای نقض برجام بیابند و پولی نیز به دست آورند، گفت: این مساله نیت برجام نبود البته منتقدان چنین دیدگاهی دارند ولی این باعث نمی شود فشارهای بین المللی وارد شده از طریق آژانس بر آنان برای ماندن در محدوده خود کم شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала