آلودگي هوا روزانه جان 57 نفر را در ايران مي گيرد

© Fotolia / Borna_Mirتعطیلی مدارس ابتدایی و کودکستان های تهران به دلیل آلودگی هوا
تعطیلی مدارس ابتدایی و کودکستان های تهران به دلیل آلودگی هوا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بر اساس گزارش هاي معتبر جهاني، آلودگی هوا چهارمین عامل مرگ در دنیا است که هر ساله 5 تا 7 میلیون نفر را به كام مرگ مي كشاند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «تابناك»، دكتر صادق حسنوند، عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران، در رابطه با اهميت و ضرورت توجه به بحران آلودگي ها گفت: بر اساس گزارش هاي معتبر جهاني، آلودگی هوا چهارمین عامل مرگ در دنیا است که هر ساله 5 تا 7 میلیون نفر را به كام مرگ مي كشاند. همين آمار در مورد ايران مي گويد در سال 1990 حدود 17 هزار مرگ منتسب به آلودگی هوا وجود داشته است كه این آمار در سال 2015 به 21 هزار نفر رسیده است. این رقم در حالی است که در بسیاری از مناطق جهان ما با کاهش آمار مرگ و میر بر اثر آلودگی هوا رو به رو هستیم.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران، بر خلاف نظر اخير رئيس سازمان حفاظت محيط زيست كه روند آلودگي هوا را در سال هاي گذشته كاهشي عنوان مي كند، ادامه داد: بر اساس آمار جهاني میزان آلاینده های هوا در ایران و به صورت ویژه غلظت ذرات معلق در هواي ايران در سال 1990 pm2poin 528 بوده اما این رقم در سال 2015 به 32 رسیده است. این موضوع در حالی است که به استناد همین گزارش مشاهده می شود در بسیاری از مناطق جهان حجم و میزان ذرات معلق در هوا کاهش داشته است.

حسنوند با اشاره به نقش مستقيم آلودگي هوا در ايجاد بيماري سرطان و ساير بيماري هاي وابسته ادامه داد: آلاینده های کنونی شهر تهران را باید ذرات معلق گازی pm10 و pm2point5 توصیف کرد که که اندازه آنها کم تر از 5/2میکرون است. به عبارت صریح تر هر ذره معلق هوای تهران 25 برابر کوچکتر از قطر موی انسان است که به محض استنشاق جذب بدن می شود و راه های فرار از آن بسیار دشوار است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала