قرارداد‌های پسابرجامی به مویی بند است

© AFP 2023 / Carlos Barriaآمریکا نمی تواند ایران را از مسائل منطقه ای دور کند
آمریکا نمی تواند ایران را از مسائل منطقه ای دور کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عقب‌نشینی کمپانی‌های بوئینگ و ایرباس پس از انتخاب رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه آمریکا، نشان می دهد قرارداد‌های پسابرجامی به مویی بند است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری فارس، در حالی که دولت روحانی امضاء پیش‌قرارداد خرید هواپیما را به عنوان یکی از اسناد موفقیت خود در پسابرجام می‌‌داند، عقب‌نشینی کمپانی‌های بوئینگ و ایرباس پس از انتخاب رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه آمریکا، نشان می دهد قرارداد‌های پسابرجامی به مویی بند است.

پس از‌ انتخابات اخیر آمریکا و انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه بعدی این کشور، مباحثی درباره سرنوشت قرارداد ایران با کمپانی‌های سازنده هواپیما (ایرباس و بوئینگ) که آمریکا در هر کدام از آنها سهامی دارد، مطرح شد.

در یکی از اصلی‌ترین پیش‌قرارداد‌ مقرر شد ‌‌118 فروند انواع هواپیمای ایرباس‌ شامل 45 فروند‌ ایرباس 321 و 320، 45 فروند‌ ایرباس 330، 16 فروند‌ ایرباس 350 و 12 فروند‌ ایرباس 380 پهن‌پیکر‌ برای ایران‌ایر خریداری شود و در مدت زمان 5 تا 8 سال در اختیار هما قرار گیرد؛ البته شنیده‌ها حاکی از آن است که‌ تاکنون دولت اوباما، فقط با فروش 17 فروند از آنها موافقت کرده است.‌

اما با انتخاب ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه آمریکا، ظاهراً موضوع فروش هواپیماهای مسافری به ایران، از سوی کمپانی‌های سازنده هواپیما، دچار چالش شده است و هر یک از این کمپانی‌‌ها فعلاً درباره این فروش‌ها به قول معروف «یکی به نعل می‌زنند و یکی به میخ».

‌این موارد در حالی مطرح می‌شود که مسئولان ایرانی طرف این قرارداد‌ها، تلاش ‌می‌کنند فعلاً در این‌باره موضع خاصی نداشته باشند و به بیان برخی کلیات اکتفا کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала