اوباما، توافق هسته ای با ایران را تقویت می کند

© AFP 2023 / Brendan Smialowskiاوباما، توافق هسته ای با ایران را تقویت می کند
اوباما، توافق هسته ای با ایران را تقویت می کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، مقام های عالی رتبه ی آمریکایی اعلام کردند که دولت اوباما می خواهد در ماه های آخر ریاست جمهوری وی تدابیر جدیدی برای تقویت توافق هسته ای با ایران اتخاذ نماید.

روزنامه وال استریت ژورنال نوشت: مقامهای آمریکایی  تاکید می کنند که دولت باراک اوباما در ماه های آخر ریاستش قصد دارد تا توافق هسته ای با ایران را مستحکم کند و این در حالیست که نخستین انتصابات دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا نشان می دهد که مسیر توافق هسته ای ایران با چالش ها و موانع زیادی روبرو خواهد شد.

در این گزارش آمده است:  دولت اوباما احتمالا قصد دارد مجوزهای بیشتری را برای ورود شرکتهای آمریکایی به بازار ایران صادر کند و همین طور تحریمهای بیشتری علیه تهران را لغو نماید.

البته مقامهای آمریکایی اعلام کرده اند که تلاش های دولت اوباما برای تقویت توافق هسته ای با ایران پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آغاز شده و با هدف تقابل با ترامپ نبوده است. ترامپ بارها مخالفت خود را با توافق هسته ای ایران اعلام کرده است.

دو انتخاب اول ترامپ یعنی مایکل فلین ژنرال بازنشسته آمریکایی به عنوان مشاور امنیت ملی و مایک پمپئو به عنوان رئیس سازمان اطلاعات مرکزی "سیا" هستند که افرادی تندرو نسبت به ایران و مخالفان سرسخت توافق هسته ای به شمار می روند.

مقامهای تیم ترامپ تاکنون به سئوالات و ابهامات درباره طرح ها و برنامه های خود در مورد توافق هسته ای یا تلاش های دولت اوباما برای تقویت آن پاسخ نداده اند.

در داخل دولت اوباما نیز مقامهای رسمی بیان می کنند که از دیدگاه سیاسی اقدامات جدید دولت اوباما نمی تواند مانع از لغو توافق هسته ای از سوی دولت جدید ترامپ شود.

یک مقام ارشد آمریکایی در این باره تاکید کرد: ما بر سر این مساله شرط می بندیم که آنها چه زمانی به این مساله توجه می کنند و تبعات پاره کردن توافق را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهند، آنها این کار را انجام نخواهند داد. اما در این خصوص که آنها واقعا چه کاری انجام خواهند داد، کسی چه می داند؟

یک مقام دیگر آمریکایی نیز این گونه استدلال می کند: این خیلی سخت است که توافق هسته ای ایران پاره شود، چرا که متحدان آمریکا و شرکای ما، شامل روسیه و چین، متعهد به اجرای آن هستند. ولی مهمترین چیز که می توانیم انجام دهیم، آن است که نشان دهیم این توافق کارایی دارد.

تصویری که دولت اوباما قصد دارد برای تیم ترامپ روشن کند، کاملا واضح و روشن است: اگر توافق هسته ای از بین برود، و آمریکا به خاطر فروپاشی توافق مقصر شناخته شود، ایران برنامه هسته ای خود را از سرخواهد گرفت. در این صورت، اتحاد آمریکا با اروپا و روسیه و چین به خطر خواهد افتاد و توانایی آمریکا برای اعمال تحریم علیه ایران به شدت محدود خواهد شد. در این صورت، اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته ای ایران تنها گزینه خواهد بود.

مقامهای دولت اوباما بر این باور نیستند که ترامپ توافق هسته ای را لغو خواهد کرد. نگرانی آنها این است که تلاش ترامپ برای مذاکره مجدد بر سر توافق هسته ای، موجب لغو آن شود.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала