گزارش و تحلیل

کارشناس روس: تماس های نظامی امریکا و چین برای پیشگیری از درگیری مهم است

© REUTERS / Natalie ThomasВоеннослужащие во время совместных американо-китайских учений в Куньмине, Китай
Военнослужащие во время совместных американо-китайских учений в Куньмине, Китай - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رزمایش مشترک نظامی چین و امریکا در استان یون نان چین با هدف جستجو و نجات در مناطق کوهستانی انجام گرفته است.

واسیلی کاشین تحلیل گر رادیو اسپوتنیک با توجه به این تماس ها، چشم انداز روابط نظامی دو کشور را تبیین می کند.

به گفته کاشین، مناسبات امریکا و چین در حوزه امنیت طی سال 2016 دست خوش فراز و فرودهایی شد. در منطقه دریای چین حنوبی تنش ها همچنان برجای خود باقی است. امریکا برای تامین آزادی حضور در دریاها و مانور دادن در کنار جزایر تحت کنترل چین به تلاش های خود ادامه می دهد. آخرین تصمیم این بود که سامانه ضد موشکی تاد ارتش امریکا در کره جنوبی مستقر شود. طرفین چندین مرتبه بر سر موضوع امنیت از یکدیگر انتقاد کرده اند. دونالد ترامپ رییس جمهور منتخب امریکا در کارزار انتخاباتی از برنامه های خود برای افزایش فشار بر چین در حوزه اقتصادی و نظامی سیاسی سخن گفته بود.

با این وجود تماس های چین و امریکا در محور نظامی همچنان ادامه دارد و این موضوع اهمیت داشته و مثبت ارزیابی می شود. تبادل هیات ها، دیدار کارشناسان برای بحث و بررسی حول مسایل مهم، مانورهای مشترک با اهداف انسان دوستانه شرط مهمی برای تامین امنیت بین الملل هستند. این اقدامات به نظامیان دو کشور کمک می کند تا تصور بهتری از برنامه ها فرصت ها و امکانات یکدیگر داشته و در صورت بروز بحران سریعتر تصمیم گیری کنند. این تماس ها به خودی خود نمایانگر مناسبات درست نیست. اما در نهایت مانع از بروز حوادث خطرناک می شوند.

مانورهای مشترک برای جستجو و نجات افراد در مناطق کوهستانی استان یون نان نمونه ای خوب برای حمایت از این ارتباطات است. در چنین برنامه هایی معمولا تعداد زیادی از نظامیان هر دو کشور حضور دارند. در این برنامه 89 سرباز امریکایی و یکصد سرباز چینی شرکت داشتند. علاوه بر این، هر دو طرف فرصتی برای تمرین و همکاری در شرایط کوهستانی دارند. چین در بین کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد از نظر تعداد نظامیان حاضر در ماموریت های صلحبانی مقام اول را دارد. امریکا نیز ارتش خود را برای شرکت در عملیات صلحبانی افریقا و جنوب شرق آسیا اعزام می کند.

در گذشته، ارتباطات نظامی معمولا قربانی مشکلات در مناسبات سیاسی دو کشور می شد. اما امروز چین از ارتباطات نظامی با امریکا حمایت می کند. ژنرال یا او یونجو از آکادمی نظامی چین در خصوص شرایط جدید در روابط نظامی چین و امریکا اظهار نظر کرده است. وی می گوید که در پس زمینه حوادث نه چندان خوشایند سیاسی بین دو کشور، ما اقدام به برگزاری مانور نظامی در خلیج آدن برای مقابله با دزدان دریایی کرده ایم. مهمتر این است که ساز و کارهایی برای حمایت از گفتگوها در حوزه امنیت تهیه شده است. این سازوکارها از شرکت در گفتگوهای راهبردی دوجانبه نظامی شروع شده تا مذاکرات مستمر بین متخصصین نظامی در حوزه سیاست نظامی ادامه دارد. طرفین در خصوص تبادل اطلاعات درباره فعالیت های نظامی بزرگ توافقاتی کرده اند. بین دانشگاه های بزرگ نظامی و مراکز تحقیقاتی دو کشور نیز ارتباطاتی برقرار شده است.

کم کم فاصله بین ظرفیت های نظامی چین و امریکا کمتر می شود. در عین حال تحولاتی نیز در حوزه قدرت نظامی چین رخ می دهد. چین تعداد کلاهک های هسته ای را بیشتر کرده و در حال ساخت سیستم هشدار حمله موشکی  است. علاوه بر این اجزای نیروهای استراتژیک هسته ای در دریا را نیز ساخته است.

ظاهرا نیروهای هسته ای چین به زودی این موشک ها را برای پاسبانی در آبها به کار خواهند گرفت. در چنین شرایطی وجود سازوکارهای موثر هشدار و کانال های مختلف ارتباطی بین نظامیان دو کشور برای تمام دنیا مهم خواهد شد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала