گزارش و تحلیل

غرب پس از ظهور آرماتا

© Ministry of Defence of the Russian Federationتانک آرماتا
تانک آرماتا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تانک آرماتا برای غرب نفس گیر بود.

 به نوشته نشریه  « ساندی تلگراف» با استناد به سند منتشره  وزارت دفاع بریتانیا ،  سرویس اطلاعات نظامی  بریتانیا  تانک « ت-14» — « آرماتا» را  یک تانک انقلابی  طی نیم قرن  اخیر می داند.

در سند وزارت دفاع بریتانیا آمده است: «بی شک تانک آرماتا،  انقلابی ترین تانک به حساب می آید و نشان دهنده تغییرات  کیفی در تانک سازی  طی نیم قرن  اخیر است.  جای تعجب نیست که این تانک جنجال به پا کرده است».

 سرویس اطلاعات نظامی بریتانیا  ابراز تردید کرد که  بریتانیا بتواند از عهده مقابله با تانک جدید روسی برآید و این سوال را مطرح کرد: چرا  در 20 سال آینده  دولت بریتانیا فاقد  برنامه طراحی تانکی  است که بتواند به مقابله با « آرماتا» برآید؟

نشریه « ساندی تلگراف» نوشت که سند مذکور را نباید  اعلامیه رسمی وزارت دفاع تلقی نمود.

 تانک « ت —14م — آرماتا-  تنها تانک  نسل سوم مابعد جنگ در جهان است  که در روسیه طراحی و ساخته شده است.  این تانک بر اساس  پلتفرم  اونیورسال سنگین  نسل «آرماتا» ساخته شده است  که بر اساس آن  می توان  تانک،  خودروهای زرهی  ، خودروهای مهندسی  و زره پوش های سنگین  و خودروهای پشتیبان تانک  و اکتشافی  و  هدایت را ساخت.

 به گفته ایوان کونووالوف  رئیس کرسی سیاست نظامی و اقتصاد انستیتوی  پژوهش های استراتژیک روسیه  در غرب انتظار نداشتند  که مجتمع  نظامی — صنعتی روسیه  قادر  به طراحی و ساخت چنین تانکی باشد.

—   غرب و از جمله بریتانیا، از امکانات مجتمع نظامی- صنعتی روسیه شگفت زده شدند  که توانسته چنین  ماشین نظامی را وارد تولید سریال کند.  زیرا همیشه به ما القاء می کردند که از عهده آن برنخواهیم آمد و  تانک « حباب صابونی» بیش نخواهد بود.  اما وقتی تانک ظاهر شد، غرب شوکه شد و نفسش بند آمد و هنوز بخود نیامده است. پس از آن  سیستم های دیگر  نظامی روسیه  معرفی شدند. بدین ترتیب طی دو سال اخیر- با معرفی انواع مختلف سیستم های هوایی  و رادار مدام غرب را شوکه کردیم. از اینرو غرب  هنوز  بخود نیامده است».

به عقیده وی، امکانات فنی « آرماتا»  جهت جدید در تانک سازی را به نمایش گذاشت.

—    تمام فناوری ها در رشته تانک سازی تا قبل از « آرماتا» را می توان  قدیمی نامید. « آرماتا»  مارک جدید،  جهشی جدید  و ایمپولس جدید در این رشته است.  هر چه در غرب بگویند،  آنها مجبور خواهند شد  یا تانکی شبیه « آرماتا» بسازند و یا  اعتراف کنند  که در میدان نبرد نیازی به تانک ندارند.  اما  عملیات  جنگی کنونی گواه آن است که اهمیت وجود تانک ها در میدان نبرد  به همان اندازه گذشته است  به ویژه در صورت وجود دفاع  قوی.  « آرماتا»  از بهترین قدرت دفاعی  در جهان برخوردار است!  بعلاوه  «آرماتا» فقط تانک نیست ،  آن را می توان پلتفرم جنگی دانست که ماشین زرهی  و  توپخانه خودرو  و  انواع دیگر  ماشین هایی که قادرند بطور مستقل  عمل کنند در یک جا گرد آورده شده اند.  « آرماتا» — واژه جدیدی در  ایجاد واحدهای جنگی  در جنگ های آینده است».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала