تک تیراندزهای روسی چه تجهیزاتی دارند؟

© Sputnik / Evgeniy BiyatovСотрудник со снайперской крупнокалиберной бесшумной винтовкой "Выхлоп" на международной выставке "Интерполитех-2015" в Москве
Сотрудник со снайперской крупнокалиберной бесшумной винтовкой Выхлоп на международной выставке Интерполитех-2015 в Москве - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نظامیان روس و نیروهای آژانس فدرال به مجموعه جدیدی از سلاح های اسنایپر به اسم «دقت» مجهز خواهند شد.

این سلاح سال گذشته مرحله آزمایشی را با موفقیت پشت سر گذاشته و برای تولید انبوه آماده است. برای تولید سلاح جدید شرکت روسی «آورسیس» از پایه تفنگ تی 5000 استفاده کرده است.

تی 5000 در حقیقت کارت ویزیت شرکت «اورسیس» است. این تفنگ سال 2011 به عنوان دقیق ترین سلاح چندمنظوره از جمله برای شکار، ورزش و پلیس معرفی شد. شرکت «اورسیس» تولید کننده این تفنگ از همان ابتدا برنامه های خود را برای تولید این سلاح جهت استفاده در نیروهای پلیس پنهان نکرده بود. با این وجود، این تفنگ کمی کار بیشتر به سلاح تک تیراندازی تبدیل شد. تمامی اجزای اضافه شده به تفنگ تی 5000 در داخل روسیه تولید می شوند.

به گفته تولید کنندگان، نزدیک به 200 تغییر در تفنگ تی 5000 انجام گرفته و سلاح تک تیراندازی «دقت» در دو شکل برای وزارت دفاع و پلیس آماده شده است. سال 2017 آزمایشات اولیه برای استفاده از این سلاح در جنگ انجام خواهد گرفت.

اولین سلاح تک تک تیراندازی که در دوره شوروی تولید شد دراگونوف نام دارد که بعد از جنگ جهانی دوم در سال 1963به بهره برداری رسید.

در یک دهه گذشته چندین مدل تفنگ به بهره برداری رسیده است که از جمله آنها اس.ود.س تفنگ تاشو، اس.واو بولپاپ، تفنگ ایژماش که امروز کالاشنیکوف نام دارد و سال 2013 مدل بولپاپ را با پایه اس و د تولید کرد و تفنگ و.اس121. آخرین مدل تولید شده نیز دراگونوفا بود.

اولین تفنگ های تک تیراندازی روسی که توجه را به خود جلب کردند، اس.و98 ساخت شرکت ایژماش و ام.تس-116ام بودند. امروز مدل های اس.و.98 و ام تس-116 به تعداد محدود و به سفارش نیروهای امنیتی تحت نظارت وزارت کشور، پلیس و آژانس امنیت فدرال تولید می شوند.

تفنگ مدل او.تس.48 چندان معمولی نیست. اواخر سال های 90 دفتر مرکزی مطالعات مهندسی تولید سلاح موظف شد یک تفنگ تک تیراندازی برای وزارت کشور طراحی کند. این دفتر تفنگ مدل سال های 1891 تا 30 را از انبار درآورده و اجزای آن را تغییر داده، پد لاستیکی به انتها و کناره های آن اضافه کرده و در نهایت مکانیزم شلیک را به روز رسانی کرد. برای پرکردن خشاب نیز دسته جداگانه ای طراحی کرده و آن را با یک اهرم فلزی به دسته تفنگ متصل نمودند. در نهایت یک تفنگ 85 سانتیمتری بدست آمد اما نتیجه چندان رضایت بخش نبود.

چند پارتی نسبتا کوچک از این اسلحه به سفارت وزارت کشور در اختیار نیروهای این سازمان قرار گرفت.

اولن تفنگ تک تیراندازی کالیبربزرگ مدل او.ا.و-96 توسط دفتر طراحی مهندسی شهر تول ساخته شده که به اواسط سال های 90 برمی گردد. سال 2000، کارخانه دیگتیارِف تفنگ مدل بولپاپ را ساخت. و سال 2004 همان کارخانه مدل کامل شده تولید قبلی را تحت عنوان آ.اس.و.کا تولید کرد.

استفاده اصلی این تفنگ تک تیراندازی سنگین، در مبارزه با سایر تک تیراندازها و نابود کردن نقاط شلیک و تجهیزات زرهی از جمله جیپ است.

متخصصین می گویند که برد تفنگ کالیبر 12،7 میلیمتری تا یک کیلومتر و نیم است.

یکی از محسنات این تفنگ تک تیراندازی بی صدا بودن یا کم صدا بودن آن است. تفنگ تک تیراندازی مدل «ویخلوپ» به سفارش ویژه مرکز تخصصی آژانس فدرال روسیه تولید شده و برای اولین بار در پاییز سال 2005  در نمایشگاه «اینترپولی تک» در مسکو رونمایی شد.

این مجموعه از تفنگ کالیبر 12،7 میلیمتری و گلوله های مخصوص آن تشکیل شده است. برد شلیک آن در حدود 600 متر است. این تفنگ در تعداد محدود برای آژانس امنیت فدرال تولید شده است. کاربرد آن منهدم کردن اهداف پنهان در اتومبیل، ماشینهای غیر زرهی و همچنین افراد در لباس های زرهی است.

سال 1987 تفنگ تک تیراندازی بدون صدای و.اس.ا. «وینتورِز» برای گروهان ویژه تولید شد. برد شلیک آن در حدود 400 متر است. در واقع، این تفنگ برای شلیک در مسافت 200 متر استفاده می شود.

سال 1994 متخصصین دفتر طراحی شهر تول مدل ارزانتر «وینتورز» را طراحی کردند. این تفنگ روی پایه تفنگ اتومات 9آ-91 ساخته شده است. شکل ظاهری آن به طور کل شبیه «وینتورز» است.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала