گزارش و تحلیل

کارشناس: روسیه زیر موضوع مشارکت خود در دیوان کیفری بین المللی خط کشید

© AFP 2023 / Martijn BeekmanThis file photo taken on November 23, 2015 shows the building of the International Criminal Court (ICC) in The Hague, The Netherlands
This file photo taken on November 23, 2015 shows the building of the International Criminal Court (ICC) in The Hague, The Netherlands - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه فرمان امتناع کشور از شرکت در دیوان کیفری بین المللی را امضا کرد.

سند مزبور خاکی آن است که این تصمیم به ابتکار وزارت دادگستری و هماهنگی با وزارت امور خارجه، دیوان عالی کشور و دادستانی اتخاذ شده است. رئيس جمهور دستور می دهد به دبیر عمومی سازمان ملل متحد اطلاع برساند که منبد فدراسیون روسیه نیت عضو دیوان کیفری بین المللی رم که توسط کنفرانس دیپلماتیک تحت نظارت سازمان ملل متحد در 17 ژویه 1998 در رم پذیرفته و در 13 سپتامبر سال 2000 توسط روسیه امضا شده است ندارد.
دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور تاکید کرد که این تصمیم با منافع ملی مطابق است.
دیوان کیفری بین المللی، از نقطه نظر وزارت امور خارجه روسیه امیدی که به آن اختصاص شده بود، برآورده نکرده و دادگا واقعا مستقل و معتبر نشده بود. فعالیتش ناکارآمد و یکجانبه است.
همانطوری که در بیانیه وزارت اشاره شده قابل توجه است که دیوان طی 14 سال کار خود با مصرف بیش از یک میلیارد دلار فقط چهار حکم صدور نموده.
اساسنامه دیوان کیفری بین المللی که در سال 2002 به اجرا آمد، اساس فعالیت دیوان است. در روسیه اساسنامه مزبورهنوز تصویب نشده است. بنابراین، صلاحیت دادگاه جنایی بین المللی روسیه و همچنین ایالات متحده، چین، اوکراین و چند کشور دیگر را پوشش نمی کند.
ایالات متحده اساسنامه رم را در سال 2000 امضا کردند، اما دو سال بعد امضای خود را فرا خواندند.
ولادیسلاو ارشف، وکیل و متخصص در زمینه قوانین بین المللی در مصاحبه با رادیو "اسپوتنیک" اشاره کرد که بطور منطقی مسئله موثریت کار دادگاه مطرح می شود. وی در تفسیر خود می گوید: 


"راجه به موثریت دادگاه مزبور می خواهم توجه شما را به آن جلب کنم که علیه خود ایده دیوان کیفری بین المللی، کشورها مثل چین، هند، ایران، اسرائیل موافق نبودند، حتی مخالفت اصولی داشتند. و سرسخت ترین حریف این موضوع، ایالات متحده آمریکا بود. می توان به روش های مختلف سیاست خارجی این دولت را ارزیابی کرد، اما اعتبار این کشور، قابل انکار نیست. این دیوان طی 14 سال کار مداوم با مصرف پول کشورها که شامل آن هستند فقط چهار حکم صادر کرده است که می توان در حداقل سوال موثریت آن مطرح کرد".


وی خاطر نشان کرد که روسیه اساسنامه رم را تصویب نکرده بود، و در حال حاضر، در واقع، فقط تصمیم نهایی خود را اعلام کرده و کشورهای دیگر باید آن را بپذیرد. وی در ادامه تفسیر خود می گوید: 


" می خواهم یادآوری کنم که روسیه یکی از بنیانگذاران دادگاه های نورنبرگ و توکیو بود که نمونه های اولیه دادگاه کیفری بین المللی به شمار می روند. و در آن زمان با امضای اساسنامه رم، به کار این دادگاه دعای خیر کرد. اما با این وجود ، این سند توسط مجلس روسیه تصویب نشده بود و در واقع عضو دادگاه نشد. امروز، 16 نوامبر 2016، زیر این واقعیت خط کشیده شده است. موضعگیری ما در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه بطور کامل تشریح شده است. روسیه به عنوان کشور مستقل حق برای چنین موضعگیری دارد. و کشورهای دیگر باید آن را با احترام و درک بپذیرند".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала