گزارش و تحلیل

آمریکا بین بد و بدتر، بد را انتخاب کرد

© AP Photo / Thiqa News Agencyحمله هوایی ترکیه به برخی مناطق سوریه
حمله هوایی ترکیه به برخی مناطق سوریه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا می تواند توافقات ماه سپتامبر با روسیه را در مورد حملات هوایی مشترک علیه تروریست ها در سوریه از سرگیری کند. در این باره "واشنگتن تایمز " به نقل از مقامات پنتاگون و دیپلمات های آمریکایی می نویسد.

مصاحبان نشریه تاکید می کنند که برای هر سیاستی که دولت جدید تعیین نماید، آماده هستند. اما The Washington Times خبر می دهد که منابع ای نزدیک به وضعیت بر این عقیده اند که به احتمال زیاد، «همکاری با مسکو بر احیای طرح دولت اوباما مبنی بر حملات مشترک هوایی با روسیه در سوریه متمرکز خواهد شد".
همانطوری که قبلا گزارش شده بود، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا در گفتگوی تلفنی نظر یکسان پیرامون نیاز متحد ساختن تلاش ها در مبارزه با تروریسم بین المللی و افراط گرایی داشتند. در این راستا مسائل مربوط به حل و فصل بحران سوریه هم مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
دونالد ترامپ، مصلحت گرا ی سابق و احتمالا برای خود نتیجه درست نمود: لازم است دنبال نقاط گشت که بر اساس آنها می توان و ضرور است با روسیه به کنار آمد. ویاچسلاو ماتوزوف، رئیس انجمن دوستی و همکاری عملی با کشورهای عربی و دیپلمات سابق، در تفسیر خود با اسپوتنیک می گوید:


"به نظر من نباید در دنبال خیال فرو رفت چون سیاست آمریکا با سیاست روسیه همیشه به طور قابل توجهی متفاوت بود. اما در رابطه با رویدادهای سوریه ظاهرا برای همه کس روشن شده که وضعیت به بن بست کامل رسیده است. سرنگونی رئیس جمهور بشار اسد دیگر قابل مشاهده نیست و به نوعی باید از این وضعیت خارج شد. دونالد ترامپ، به عنوان مصلحت گرا، به نتیجه درست رسید: لازم است به دنبال نقاطی گشت که بر آنها می توان و باید با روسیه کنار آمد،. برای جلوگیری از گسترش بیشتر داعش و "النصره" باید و آمریکایی ها همچنین تلاش بی معنی سرنگونی اسد را متوقف کند. در غیر این صورت چنین ناوگان پس از آن به غرب حرکت گردیده مشکلات قابل توجهی برای کشورهای اروپایی و برای خود آمریکایی ها ایجاد کند. فکر می کنم که آمریکایی ها متوجه شدند که مقابله به طور جدی با گروهک های معلوم لازم است".


به قول کارشناس، به هر صورت تقابل بین ایالات متحده و روسیه در زمینه اطلاعاتی بر روی مسئله سوریه ادامه دارد. به عنوان مثال، اظهارات نماینده وزارت امور خارجه در مورد برخی از "داده ها" مبنی بر ضربات روسیه بر شش بیمارستان از جمله یک بیمارستان صحرایی در سوریه است. این ادعا از سوی وزارت دفاع روسیه به شدت رد شده بود. ویاچسلاو ماتوزوف در تفسیر خود به نتیجه می رسد:


"اگر تعداد بیمارستان های "نابود شده" توسط هواپیماهای روسی محاسبه کنیم، فکر می کنم به اندازه کافی برای کل منطقه شرق میانه تکافو می کند. چنین است جنگ های اطلاعاتی. آنها به چنین حقه های کثیف متوسل می شوند برای اینکه مردم محلی و جهان عرب را متقاعد کند که روسیه جنگ ناعادلانه پیش برده از سلاح های ممنوعه استفاده می نماید. ما از روش های کثیف برای مقابله با سیاست های ایالات متحده استفاده نمی کنیم، در حالی که آمریکایی ها خجالتی نداشته کاملا وا می ایستد".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала