گزارش و تحلیل

همزمانی تمدید قانون داماتو با وقتی سعودی ها التماس می کنند برجام باقی بماند

© Fotolia / Vichie81Budynek Kapitolu w Waszyngtonie
Budynek Kapitolu w Waszyngtonie - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تمدید قانون داماتو و تقاضای شاهزاده بندر بن سلطان از دونالد ترامپ برای خودداری از پاره کردن برجام دو اتفاقی است که چندین ماجرا را برای همه روشن می کند.

تمدید قانون داماتو توسط آقای اوباما نشان می دهد که فرق نمی کند چه کسی و از چه جناحی در ایالات متحده در راس قدرت قرار دارد چون همه اینان پایبند یک استراتژی کلی این کشور در ضدیت و خصومت با ملت ایران می باشند، چرا که تحریم ها در واقع ملت ایران را هدف می گیرد و مردم ایران هستند که از این تحریم ها آسیب می بینند.
به قول رهبر انقلاب اسلامی ایرانی ها برای نتیجه انتخابات ایالات متحده نه شادی می کنند و نه گریه چون هر رئیس جمهوری از هر طرف راس کار باشد ادامه سیاست های رئیس جمهوری های قبلی خواهد بود و اهداف سیاست گذاران ایالات متحده نسبت به ایران تغییر نمی کند فقط روش ها فرق می کند.
برخی معتقد هستند تهدید آقای اوباما برا وتو کردن طرح کنگره برای تشدید این قانون برای رضایت ایران است در حالی که در واقع کارشناسان اقتصادی می دانند این طرح از همان زمانی که تصویب شد دست موسسات و شرکت های آمریکایی از بازار ایران را کوتاه کرده بود و طبیعتا تشدید آن دست آنها را بیشتر کوتاه خواهد کرد وبه همین دلیل است که اوباما تهدید می کند تشدید این قانون را وتو کند چون نمی خواهد شرکت های آمریکایی بیش از این از بازار ایران دور باشند.
اگر به تقاضای شاهزاده بندر بن سلطان ، که جزو تندرو ترین مخالفان ایران به حساب می آید، از آقای دونالد ترامپ توجه داشته باشید شاید در ابتدا تعجب کنید که چرا این شاهزاده سعودی که زمان مذاکرات هسته ای هرآنچه در توان داشت به کار گرفت تا توافق هسته ای به نتیجه نرسد الآن التماس می کند که ایالات متحده اجرای برجام را ادامه دهد.
آیا در آن زمان سعودی ها و اسرائیلی ها نقش بازی می کردند تا توافق سخت تر به نتیجه رسد؟ یا اینکه امروزه سعودی ها متوجه شده اند که آنگونه که فکر می کردند دولت دمکرات آقای اوباما به تعهدات خود پایبند نبوده و ادامه این روند به نفع آنها است؟
شاید پاسخ هر دو سوال مثبت باشد، اما به نظر می رسد عملکرد دولت ایالات متحده نشان داد دمکرات ها، که معروف هستند مصطلحا با پنبه سر می برند، کاری را کرده اند که حتی عربستان سعودی و اسرائیل هم باور نمی کردند امکان پذیر باشد.
آنها توافقی را با ایران به امضاء رسانده اند که ایران به آن پایبند است و همه مفاد آن را پیش پیش اجرا کرده درحالی که آنها به هیچ یک از تعهدات خود پایبند نیستند و بند های توافق را با زیرکی بگونه ای نگاشته اند که راه های فرار بسیاری در پیش داشته باشند.
در واقع به همین دلیل هم هست اوروپایی ها اصرار دارند که باید این توافق پایبند بماند چون همه آن چیز هایی را که می خواستند به دست آورده اند و به بهانه ایالات متحده از آن بخش هایی که نمی خواهند اجرا کنند سر باز می زنند.
بر کسی پوشیده نیست که تنها هدف ایران از توافق هسته ای رفع تحریم های بین المللی علی الخصوص بانکی بوده اما بیش از یک سال از اجرای تعهدات ایران طبق برجام هنوز شما نمی توانید حتی یک دلار از و یا به ایران حواله کنید.
با این شرایط شاید بیشتر به نفع ایران باشد که ایالات متحده زیر توافق بزند و قرارداد را پاره کند وشاید بهتر باشد ایرانی ها آقای ترامپ را تشویق کنند وعده انتخاباتی خود را اجرا کند چون در این صورت ایرانی ها از قید و بندهای برجام آزاد می شوند و به بهانه اینکه ایالات متحده به تعهدات خود عمل نمی کنند می توانند از اجرای برجام سرباز بزنند و حرف آنها در همه محافل بین المللی پیش خواهد بود، البته بماند که محافل بین المللی این روز ها همه خود را به اصحاب مال و ثروت فروخته اند.
حد اقل نتیجه این کارها را می توان در آن دانست که ملت ایران بیش از پیش با خصومت های ایالات متحده آشنا شده اند و آنهایی که متصور بودند می توان با ایالات متحده مذاکره و گفتگو کرد وبه نتیجه رسید مجبور خواهند بود حرف خود را پس بگیرند.
ایرانی ها طی چند دهه اخیر یاد گرفته اند که آنچه از ایالات متحده و جهان می خواهند را باید با اقتدار خود بگیرند و نباید توقع داشته باشند آنچه را که می خواهند به راحتی به دست آورند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала