گزارش و تحلیل

حزب الله حلب را هدف گرفته است

© Sputnik / Iliya PitalevВид на город Алеппо
Вид на город Алеппо - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حزب الله جنبش شیعه لبنان یک تیپ دیگر رزمندگان خود را به سوریه منتقل کرد. این دسته راهی حلب شده و پس از اتمام عملیات تصرف آن شهر در ضربه به ادلب شرکت خواهد کرد که تکیه گاه اساسی مخالفان باصطلاح میانه رو می باشد. خبرگان می‌گویند که یگان های متحدین لبنانی نیروی عمده ضربتی اسد است و افزایش تعداد آنها به معنای تدارک حمله جدید است

علی مقصود ژنرال مستعفی ارتش سوریه در مصاحبه با روزنامه ایزوستیا تعریف کرد که نیرو های بزرگ جزب الله اعزام شده به سوریه بخشی از عملیات گسترده در حال تدارک جهت آزاد سازی نواحی ای خواهد بود که شبه نظامیان اشغال کردند.

سرتیپ علی مقصود می‌گوید: «حالا که ارتش سوریه توانسته است بدور نواحی شرقی حلب حلقه محاصره را تحکیم کند برای پاکسازی این شهر و پیشبرد حمله به ادلب یک مشت قوی ایجاد می شود. ادلب از تکیه گاه های تروریست ها در درجه اول شبه نظامیان جبهه النصرة است».

مطابق اطلاعات رسیده از سوریه حزب الله به دنبال تیپ موتوریزه «سنگین» که عکس آن در شبکه‌های اجاماعی ظاهر شد یک تیپ «سبک» مجهز به وانت های مسلح فرستاد. تعداد کل نفرات وارد شده به سوریه ممکن است تا 5 هزار برسد و آن‌ها دارای تانک، نفربر زرهی، خودرو جنگی پیاده نظام و دیگر تکنیک های سنگین هستند. انتظار می رود که این نیرو ها در شکست دادن نهایی گروه شبه نظامیان محاصره شده در حلب شرکت کرده و سپس به عمق نواحی تحت کنترل مخالفان حرکت کنند.

تا همین چندی پیش خبرگان تعداد نیرو های مسلح اعزامی حزب الله در سوریه را 7 —10 هزار نفر برآورد می‌کردند و حالا تعداد متحدین لبنانی یک برابر و نیم افزایش خواهد یافت. دسته های شیعیان لبنان همراه با 13 — 16 هزار نفر از نیرو های مسلح ایرانی (بنا به بر آورد تحلیلگران نظامی) یک گروهبندی مقتدری در زمان جنگ داخلی را تشکیل خواهند داد.

شرق شناس ولادیمیر ایسایف استاد آموزشگاه عالی اقتصاد مسکو به ایزوستیا تعریف کرد که یگان های متحدین لبنانی و ایرانی در سوریه نیروی ضربتی اسد را تشکیل می دهند. وی در توضیح چنین گفت:

«حمایت متحدین بسیار مهم است و بدون کمک آن‌ها عملیات تهاجمی محال می بود. هر چند که تعداد نفرات ارتش دولتی سوریه از یگان حزب الله و ایزانی ها بیشتر است توان رزمی آنها چندان بالا نیست. سوری ها مایل نیستند بجنگند و ترجیح می‌دهند در پشت جبهه بنشینند».

ایسایف بر آن است که احتمال حمله جدید بالا است. این سیاستشناس گفت:

تصرف حلب مواضع اسد را مستحکمتر خواهد ساخت ولی باید باز هم در استان ادلب به پیشروی پرداخت. استراتژی کنونی رژیم سوریه معطوف به تضعیف حد اکثر مخالفانی است که در ژنو نماینده دارند. این کار برایشان به این خاطر لازم است تا آن‌ها در نهایت بتوانند با مخالفانی مذاکره شروع کنند که گذشت بیشتری از خود نشان دهند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала