کشتار سازمان یافته مسلمانان، تجاوز به نوامیس و آتش زدن منازل مسلمانان میانمار

© Sputnik / Fedor Vilnerوقوع انفجار در سفارت آمریکا در میانمار
وقوع انفجار در سفارت آمریکا در میانمار - اسپوتنیک ایران
اشتراک
صدها تن از مسلمانان روهینگیا از خشونت های نظامیان در میانمار به بنگلادش گریختند؛ خشونت هایی که طی آن صدها مسلمان کشته شده اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا- خبرگزاری رویترز در گزارش امروز آورده است، مقام های بنگلادشی، امدادرسانان محلی و برخی ساکنان اردوگاه های مسلمانان مهاجر در بنگلادش گفته اند از ماه اکتبر دستکم 500 مسلمان روهینگیایی از میانمار به بنگلادش گریخته اند. مسلمانان فراری از خشونت و کشتار نیروهای نظامی میانمار در چهار اردوگاه مرزی بنگلادش ساکن شده اند.

بنابراین گزارش، پلیس مرزی بنگلادش روز چهارشنبه مانع از ورود تعداد زیادی از روهینگیایی ها به این کشور شد.

فعالان حقوقی میانمار از کشتار سازمان یافته مسلمانان و نیز تجاوز به نوامیس و آتش زدن منازلشان به دست نیروهای امنیتی آن کشور در موج جدیدی از خشونت ها علیه این اقلیت میانماری خبر می دهند. ارتش میانمار تعداد مسلمانان کشته شده را 130 تن اعلام کرده است.

مقام های بنگلادشی می گویند برخی از کشته شدگان مسلمان در حال عبور از رود «ناو» (حدفاصل میانمار و بنگلادش) در فرار از خشونت نظامیان میانمار به دست مرزبانان کشته شده اند.

بر اساس گزارش رویترز، تعداد مسلمانان روهینگیایی در میانمار بالغ بر 1.1 میلیون تن می شود و اکثریت آنان در ایالت بحران زده «راخین» ساکن هستند؛ جایی که با موج تازه ای از خشونت ها روبه روست. گزارش روز دوشنبه ارتش این کشور جنوب شرق آسیا حاکی از آن است که در جدیدترین درگیری بین نظامیان و مسلمانان دستکم 28 مسلمان روهینگیا کشته شده اند.

استان شمالی راخین که محل زندگی اقلیت مسلمان روهینگیا و هم مرز با بنگلادش است، از زمان حملات ماه گذشته میلادی که در آن 9 پلیس کشته شدند، تحت تدابیر نظامی اداره می شود.

ارتش میانمار روز یکشنبه نیز در بیانیه ای اعلام کرد 22 مهاجم مسلح به شمشیر در نزدیکی روستای «دار گیی زار» به اتهام هلاکت سربازان، کشته شدند.

براساس این گزارش، شش تن دیگر نیز در جریان درگیری در نقاط دیگر میانمار کشته شدند.

براساس گزارش روز دوشنبه شبکه خبر آسیا، مقامات میانماری به شدت دسترسی به منطقه را محدود کرده اند و تایید گزارش ها و بررسی مستقل اتهاماتی که دولت میانمار به مسلمانان روهینگیا وارد می کند، امکانپذیر نیست.

دولت میانمار مدعی است شبه نظامیان روهینگیا با گروه های تندرو در خارج از این کشور مرتبط شده و ارتش، گروهی از این افراد را دستگیر کرده است.

از سوی دیگر فعالان روهینگیایی عصر شنبه گذشته یک ویدیو منتشر کردند که اجساد هشت تن با لباس شخصی از جمله یک کودک را نشان می داد.

در این ویدئو شخص توضیح می دهد که کشته شدگان در نزدیکی روستای دار گیی زار با گلوله کشته شده اند.

از سوی دیگر دیده بان حقوق بشر با استناد به تصاویر ماهواره ای، اعلام کرد بیش از 400 ساختمان در منطقه ناآرام ایالت راخین ویران شده است.

تصاویر ماهواره ای نشان می دهد چند روستا روهینگیایی های مسلمان در ایالت راخین در هفته های اخیر به آتش کشیده شده اند.

براساس برآوردها در مجموع 430 ساختمان در سه روستا از 22 اکتبر تا 10 نوامبر 2016 ویران شده است.

بخش های شمالی استان راخین که در نزدیکی مرز بنگلادش قرار دارد، از 9 اکتبر (18 مهر) گذشته محل درگیری نیروهای نظامی میانمار با مسلمانان ساکن این منطقه بوده و این درگیری ها به گونه ای است که روزنامه نگاران و گروه های فعال حقوق بشر اجازه ورود به این مناطق را ندارند. دولت میانمار با نپذیرفتن حق شهروندی مسلمانان روهینگیا، این گروه از ساکنان این کشور را مهاجران غیرقانونی می داند که از کشورهای همجوار از جمله بنگلادش وارد میانمار شده اند.

نقض حقوق بشر، اعدام، تجاوز جنسی و به آتش کشیدن خانه ها توسط نیروهای نظامی میانمار از جمله عواملی هستند که در روزهای اخیر نگرانی کشورهای منطقه و همچنین نهادهای بین المللی از اوضاع میانمار را افزایش داده است.

روهینگیایی ها مسلمانان هند و آریایی هستند که عمدتا در ایالت راخین واقع در غرب میانمار زندگی می‌کنند. بنا بر گفته سازمان ملل روهینگیا جزو ستمدیده ترین اقلیت‌ها در جهان هستند. این مردم چهار درصد کل جمعیت میانمار را تشکیل می‌دهند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала