بانک آسیایی AIIB برای مشارکت در طرحهای زیرساختی ایران ابراز آمادگی کرد

© REUTERS / Jason LeeТоржественная церемония перед памятником народным героям на площади Тяньаньмэнь в Пекине, Китай
Торжественная церемония перед памятником народным героям на площади Тяньаньмэнь в Пекине, Китай - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نحوه مشارکت بانک سرمایه گذاری زیر ساخت آسیا (AIIB) در اجرای طرح ها و پروژه های اقتصادی ایران در ملاقات عباس آخوندی ، وزیر راه و شهرسازی ایران و رئیس این بانک مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری ایرنا، عباس آخوندی که در راس هیاتی عالیرتبه در چین بسر می برد، شامگاه سه شنبه با «جین لیچون» رئیس بانک سرمایه گذاری زیر ساخت آسیا (AIIB) دیدار و گفت وگو کرد.
وزیر راه و شهرسازی ایران در این دیدار به تشریح برنامه های کشورش برای توسعه بخش های زیرساختی در حوزه های هوایی، ریلی، جاده ای و نوسازی ناوگان در این بخش ها پرداخت و علاقمندی خود را برای استفاده از منابع مالی و اعتباری این بانک اعلام کرد.
وی یادآور شد که جمهوری اسلامی ایران طرح های زیادی در زمینه های فوق برنامه ریزی کرده و قصد دارد اجرای آنها را با استفاده از فاینانس موسسات مالی محقق سازد.
وزیر راه و شهرسازی ایران در این خصوص از روشهای فاینانس BOT و BLT به عنوان روشهای مورد نظر تامین مالی پروژه های مذکور نام برد.
جین لیچون، رئیس بانک سرمایه گذاری زیر ساخت آسیا (AIIB) نیز با ابراز خرسندی از حضور وزیر راه و شهرسازی ایران و هیات همراه در این بانک، به تشریح فعالیت ها و اهداف این نهاد مالی پرداخت و گفت که عمده فعالیت های این مجموعه مربوط به پروژه های زیرساختی است.
او گفت که جمهوری اسلامی ایران یکی از اعضای هیات موسس این بانک است و این موضوع اهمیت زیادی برای دست اندرکاران بانک زیرساختی آسیا دارد.
وی همچنین یادآور شد که بانک AIIB آمادگی دارد نسبت به ارائه تسهیلات مالی به پروژه های اولویت دار ایران در حوزه زیرساختی پس از معرفی به این بانک اقدام نماید.
جین لیچون در عین حال امکان بهینه سازی سکونت گاههای غیررسمی و بافت های فرسوده ایران با ارائه تسهیلات توسط این بانک را امکان پذیر دانست که این پیشنهاد با موافقت وزیر راه و شهرسازی ایران مواجه شد.
آخوندی همچنین خواستار آن شد تا این بانک هیاتی را برای ارزیابی طرح های ایران به تهران اعزام کند تا مشخص شود از این بانک و کمک های آن به چه شکلی می توان برای طرح های مذکور استفاده کرد.
گفتنی است، بانک سرمایه گذاری زیر ساخت آسیا (AIIB) به ابتکار چین تاسیس شده که حدود 57 عضو دارد.
جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای هیات موسس آن، هجدهم فروردین ماه سال 94 (آوریل 2015) به عضویت این بانک در آمد.
سرمایه اولیه بانک برای شروع کار نزدیک به 50 میلیارد دلار برآورد شده است که تا مرز 100 میلیارد دلار قابل ارتقا است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала