مصاحبه در نقاب

© AP Photo / Fred Ernstزنان نقاب پوش
زنان نقاب پوش - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در خطرناک بودن نقاب غلو شده است.

در آلمان مصاحبه با نورا ایلی Nora Illi در  شو گفتگو- Anne Will  جنجال به پا کرد. دادستانی  سوئیس  به شبکه تلویزیونی « ARD » توصیه نکرده بود از « ایللی» دعوت به گفتگو شود.  قهرمان «  شو گفتگو »  نماینده تام الاختیار  امور زنان  در  سازمان «  شورای مرکزی اسلامی  سوئیس»  است. این سازمان  تحت نظر  سرویس ویژه سوئیس قرار دارد.

 نورا ایللی 32 ساله  نقاب دار،  با حضور در این برنامه  سعی کرد  حجاب را یک پدیده بی خطرتر  از آنچه  در واقع هست، نشان بدهد. وی با پوشاندن  صورت و تمام بدنش،  از این نوع حجاب دفاع کرد  و آن را آزادی و حق  هر زنی برای انتخاب لباس خود نامید.  برنامه گفتگو با  نورا ایللی  انتقادات زیادی  خطاب به شبکه تلویزیونی  و  به ویژه  « آنه  ویل»  مجری این برنامه برانگیخت.

خیلی ها معتقدند که تریبون زیاده از حد سطح بالایی در اختیار  ایللی برای ابراز دیدگاه های  رادیکال گذاشته شد.  رادیو « اسپوتنیک» برای تفسیر این موضوع با Leif-Erik Holm ،  رئیس فراکسیون  حزب منتقدان اروپایی « آلترناتیو برای آلمان» در پارلمان  سرزمین « مِکلِنبورگ — فورپومرن» به گفتگو نشست.

« احتمالا می توان آن را  نمایش خوبی دانست، زیرا به ما نشان دادند  که  با چه مسائلی در رابطه با «  دولت اسلامی» روبرو هستیم  و چه مسائلی بروز خواهد کرد اگر همه ما نقاب بپوشیم  و در اینگونه حجاب در تلویزیون و یا  خیابان  ظاهر بشویم.  زیرا آدمها در چنین نوع لباسی نمی توانند بطور عادی و نرمال با یکدیگر  ارتباط برقرار کنند.  حالا ما به چشم خود  دیدیم وضع چگونه خواهد بود.  از این نظر می توان از  این برنامه تشکر کرد.  اما آیا یکی از  پیشرو ترین شبکه های تلویزیونی که در آلمان بینندگان زیادی دارد ، حق دارد  در برنامه  خود  اجازه سخنرانی به افراط گرایان را بدهد؟  من به عنوان یک خبرنگار  مخالف چنین کاری هستم. مسأله در  همینجاست. در هر  فرصت مناسبی به ما می گویند که نمی توانیم در تلویزیون به افراط گرایان اجازه سخنرانی بدهیم.  آنها هرگز از  شخصی  که عضو حزب « اولترا راست  ناسیونال — دمکراتیک  آلمان)  و یا شخصی طرفدار رادیکال های چپ باشد دعوت به شرکت در برنامه های تلویزیونی نخواهند کرد. این را می توان استاندارد دوگانه دانست.  بهرحال چنین برخوردی برای من قابل  درک نیست.  برای من « نقاب»  یک مانع بزرگ است.  من هرگز از شخصی که می دانم  دست به تبلیغات به نفع  یک سازمان وحشتناک خواهد زد برای شرکت در برنامه ام دعوت نخواهم کرد».

نورا ایللی — نماینده تام الاختیار  در امور زنان در  شورای مرکزی اسلامی سوئیس است.  دادستانی  به هیئت تحریریه برنامه « آنه ویل»  در باره خطر شرکت  نورا ایللی در برنامه تلویزیونی هشدار داده بود.  هیأت تحریریه تماس با  دادستانی سوئیس را مورد تأیید قرار داد  و گفت حقوقدانان سوئیس بطور مشخص  توصیه نکردند از  دعوت ایللی به برنامه خودداری کنند. چنین  توضیحی به نظر  هولم قابل قبول نیست. « در آنجا دفتر  تحریریه  یکی از  بزرگترین شبکه های تلویزیونی قرار دارد  که هر هفته به سازماندهی « شو گفتگو» و  به جمع آوری همه گونه اطلاعات در باره موضوع صحبت می پردازد. وقتی  همکاران ما  به آنجا دعوت می شوند  به کوچکترین جزئیات کار  وی توجه می شود.  اما در این مورد  آنها نمی دانستند این خانم  یک افراط گراست؟  اگر اینطور باشد ، چنین  شبکه ای  مظنون به نظر می رسد».

 هولم  شورای  نظارت  شرکت تلویزیونی  را  به بحث در باره  اینکه تا چه حد دعوت از  نورا ایللی به « شو گفتگو» صحیح بوده است، فرا خواند.  البته  عاقلانه است که ابتدا  چنین آدمی « امتحان شود» و بعد نشان داده شود که چه افکار  عجیب و غریبی به سر  اینگونه پرسوناژ ها  خطور می کند.  اما آیا باید اجازه سخنرانی در برنامه های مستقیم تلویزیونی به آنها داده شود؟  به نظر من این کار مشکوک به نظر می رسد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала