گزارش و تحلیل

کارشناس روس: ترامپ می‌تواند خروج ایران از برجام را تحریک کند

© REUTERS / Jonathan ErnstКандидат в президенты США Дональд Трамп
Кандидат в президенты США Дональд Трамп - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آکادمیسین سرگئی روگوف رهبر علمی مؤسسه مطالعات آمریکا و کانادا در مسکو در کنفرانس مطبوعاتی در خبرگزاری «روسیه امروز» گفت که به رئیس جمهور منتخب آمریکا اجازه نخواهند داد خروج ایران از برجام را تصدیق کند ولی وی با مساعدت کنگره می‌تواند تهران را به این عمل تحریک کند

سرگئی روگوف افزود: «به گفته ترامپ، توافق هسته ای با ایران بدترین داستان در تاریخ امروزی است… ولی او چطور می‌تواند معامله ای را پاره کند که با شرکت دیگر کشور ها از جمله اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد حاصل شد. روشن است که بدون علل مدلل، نه ما و نه چینی‌ها و نه سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان با لغو این معامله موافقت نخواهیم کرد».

 

به گفته سرگئی روگوف، اگر ترامپ بخواهد از این توافق خارج شود «کنگره با شور و شعف از این اقدام استقبال خواهد کرد ولی این کار مناسبات آمریکا با اروپا و روسیه را دشوار خواهد کرد و ترامپ به زحمت به این کار تن در خواهد داد».

 

به عقیده این صاحبنظر روس، لایحه قانونی کنگره در باره تمدید تحریم ایران برای ده سال که اوباما وعده داده آنرا وتو کند از اهمیت بسیار بالا برخوردار خواهد بود.

 

روگوف بر آن است که دموکرات ها نیز از این سند حمایت می‌کنند و آن به احتمال قوی پذیرفته خواهد شد و در نتیجه برجام عقیم خواهد ماند زیرا ایران در این صورت هیچ تعهدی نخواهد داشت این توافق را رعایت کند.

 

به گفته روگوف، ایران در آستانه انتخابات بسر می برد و اگر روحانی شکست بخورد این مساله ممکن است حساس شود.

 

این کارشناس در پایان گفت: «آمریکا می‌تواند ایران را تحریک کند و ترامپ می‌تواند به این کار تن در دهد. چنین تاکتیکی ممکن است اجرایی شود.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала