انجمن معتادان

© Fotolia / Photographee.euمرکز توانبخشی
مرکز توانبخشی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کلیسای ارتدکس روسیه به معتادان کمک می کند.

در روسیه بیش از 4 هزار نهاد اجتماعی کلیسای ارتدکس روسیه  وجود دارد — بیش از 70 مرکز توانبخشی ، 14 مرکز کمک به معتادان  برای بازگشت به جامعه،  13 مرکز سرپایی و 34  مرکز مشاوره برای  معتادان از آن جمله اند.  هر سال 10  ساختار  کلیسایی ویژه کمک به معتادان گشایش می یابد.  همه این نهادها در آینده نزدیک در یک شبکه واحد متحد خواهند شد.

 رهایی از  اعتیاد با کمک  نهادهای اجتماعی کلیسای ارتدکس روسیه  از رجوع خود معتاد  و یا خویشاوندان وی به کلیسا برای دریافت کمک شروع می شود.  آنها می توانند  به مراکز مشاوره رجوع کنند و یا با شماره تلفن  ویژه « اعتماد» تماس بگیرند. معتاد قبل از  آغاز « کار مشترک» با  کلیسا باید در بیمارستان مرحله دفع مسمومیت را بگذراند.

پس از آن  معتاد  دوره تشویق به ترک را خواهد گذراند که از یک تا سه ماه طول می کشد. این دوره در مراکز سکولار  و کلیسایی سپری می شود. کلیسای ارتدکس روسیه با  نهادهای سکولار، بیمارستان ها و مراکز و گروه های غیر علنی الکلی ها و معتادان همکاری می کند.

سپس  سومین و مهمترین مرحله بازیافت تندرستی  شروع می شود که از  شش  ماه تا  دو سال ادامه می یابد.  این دوره در  مراکز توانبخشی کلیسا و یا  جوامع راهبه بدور از شهرها و وسوسه ها  سپری خواهد شد.

واسیلی  رولینسکی سخنگوی مطبوعاتی  شعبه « سینودال»  کمک های خیریه  در این خصوص گفت: «  هم اکنون  کارهای گسترده ای در رابطه با گردآوری تمام  مراکز توانبخشی، مشاوره  و  سرپایی کلیسا در یک شبکه واحد برای معتادان جریان دارد. این سیستم جدید به  مددکاران اجتماعی کلیسایی کمک خواهد کرد از  تمام اطلاعات ضروری برخوردار شوند و  جابجایی هر یک از  « بیماران»در شبکه را سازماندهی کنند».

 بدشواری می توان آماری در باره کارایی  برنامه بازگشت معتادان به زندگی عادی ارائه کرد.  در کلیسای ارتدکس روسیه به خبرنگار « ایزوستیا» گفته شد  گفت که تهیه اینگونه آمار  به چند دلیل دشوار  است.  به عنوان مثال، بسیاری از  معتادان که در مراکز توانبخشی دوره  درمان را گذراندند پس از برگشت به زندگی عادی شماره تماس خود را تغییر می دهند. از اینرو نمی توان در باره تغییراتی که در مدت طولانی  پس از ترک  مراکز توانبخشی برای بیماران  رخ می دهد  قضاوت کرد.  اما اگر از مدت زمان کوتاهتری صحبت کنیم،  در کلیسا گفته شد  که دست کم نیمی از  افرادی که دوره توانبخشی  را  تا پایان طی کرده باشند، دیگر  به عادت قبلی برنمی گردند.  این یک رقم بزرگ است، به ویژه با توجه به این نکته که  برنامه های دولتی و سکولار توانبخشی  به گفته  سخنگوی کلیسای ارتدکس روسیه  فقط 20-10 درصد   معتادان را درمان می کند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала