سکونت در ماه

© REUTERS / Darren Ornitz کره ماه
کره ماه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه برنامه سکونت در کره ماه را پیاده می کند.

 شورای آکادمی علوم روسیه در امور فضا،  پارامترهای کارهای علمی- پژوهشی  برنامه ریزی کارهای بنیادی  با کمک رصدخانه  ماه را  به تصویب رساند.  این طرح تحت عنوان « رصد خانه ماه» و به ارزش 12 میلیون روبل  قرار است  طی سال های 2017-2016   اجرا شود.  بر اساس نتایج تحقیقات، برنامه ای طراحی خواهد شد  که شامل پروژ ه های  پژوهشی در باره خورشید ، زمین و فضا از رصد خانه  سطح ماه  باشد که  طی سال های 2040-2030 در آنجا ساخته خواهد شد.

ایده ساخت  رصد خانه بر سطح ماه بخشی از پروژه  « برنامه ماه روسیه» است  که از طرف آکادمی علوم روسیه  و موسسات « روس کسموس» و دانشگاه دولتی مسکو  تهیه شده است.  در نیمه اول  دهه 2030  « روس کسموس» قصد دارد سفینه سرنشین دار را به کره ماه بفرستد تا  فضانوردان در آنجا پایگاه مسکونی و کاری بسازند. یکی از اهداف این پروژه — ایجاد زیربنای علمی — پژوهشی  و ساخت رصد خانه است.

در پروژه « برنامه ماه روسیه» ، ساخت رصد خانه بر سطح ماه به مرحله سوم  برنامه ماه  مربوط می شود که باید طی سال های 2040-2030 پیاده شود.  این برنامه ایجاد زیربنا  و پایگاه هوایی بر سطح ماه  و استفاده از مواد و مصالح موجود ماه برای  ساخت عناصر اولیه  زیربنا در کره ماه را در بر می گیرد. قرار است  بخش هایی از  رصد خانه ماه و دستگاه هایی برای  نظارت بر زمین از سطح ماه یکی از اولین سازه ها بر سطح کره ماه باشد.

شایان ذکر است که  ایده ساخت تلسکوپ  بر سطح ماه در سال 2008 میلادی  از طرف گروه علمی پروفسور پیتر چِن  از مرکز پروازهای فضایی « گودارد» ناسا مطرح شد. محققان آمریکایی  ایده ساخت تلسکوپ ماه  با آینه اصلی حدود 50 متر  با استفاده از  گرد و غبار قمر زمین مستقیما بر سطح ماه را پیشنهاد کردند. چِن پیشنهاد کرد آینه عظیم تلسکوپ به سمت دهانه های  ماه میزان شوند.  با  استفاده از مواد موجود بر سطح ماه، چِن  گفت که ارسال  فقط چند کیلوگرم نانو لوله های کربنی، 200 کیلو رزین اپوکسی و کمی آلومینویم به ماه کافی خواهد بود.

در سال 2008 میلادی گروه پروفسور چِن  ایده ساخت تلسکوپ بر سطح ماه  را پیشنهاد کرد، زیرا  پرواز به ماه و فرود فضانوردان بر سطح ماه  یکی از برنامه های فضایی « ناسا» بود.  در سال 2010 میلادی، باراک اوباما، در چارچوب کاهش  برنامه « ناسا»، برنامه ماه را لغو نمود. پس از سه سال، پرواز سرنشین دار به  ماه جزئی از فهرست اهداف  آینده  رشته فضانوردی روسیه شد و اهداف بالقوه که با کمک پایگاه ماه می توان آنها را اجرا کرد  از طرف دانشمندان روسیه فرمولبندی شد.

آندری یونین عضو وابسته آکادمی فضانوردی روسیه به نام « سکولسکی»  در این خصوص گفت: « جای تعجب نیست که  دانشمندان آمریکایی و همکاران روس آنها ایده  مشابهی در رابطه با استفاده از سطح ماه پیشنهاد کردند. ساخت رصد خانه  اولین چیزی است که به فکر  دانشمندان می رسد. ماه فاقد آتمسفر است  و از اینرو شرایط ایده آلی برای نظارت  از فضا ایجاد می کند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала