گزارشی از مهمترین اخبار و تحولات روز در ترکیه

© AFP 2023 / Adem Altanآنکارا
آنکارا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
انتصاب سفیر رژیم صهیونیستی در آنکارا پس از وقفه ای شش ساله؛ آغاز مذاکرات ترکیه و رژیم صهیونیستی در باره خط لوله انتقال گاز، افزایش نرخ بیکاری در ترکیه، درخواست عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا، محور گفت وگوهای وزیر امور خارجه آلمان و مقام های سیاسی ترکیه؛ از خبرهای مهم روز سه شنبه ترکیه است.

 

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از ایرنا- پس از یک وقفه شش ساله 'اتیان نیه' سفیر جدید رژیم صهیونیستی در آنکارا شد. ترکیه و رژیم صهیونیستی به دنبال کشتار 10 شهروند این کشور در جریان حمله به کشتی کمک رسان ترکیه ای به مردم در محاصره غزه در می سال 2010 میلادی، به پائین ترین سطح دیپلماتیک کاهش یافته ولی روابط تجاری دو طرف ادامه داشت.

**‌ 'یووال اشتاینیتز' وزیر منابع آب و انرژی رژیم صهیونیستی امروز در آنکارا با اشاره به آغاز بررسی جزییات احداث خط لوله گاز طبیعی از سرزمین های اشغالی به ترکیه توسط کارشناسان، از شروع گفت وگوها با قاهره در زمینه صادرات گاز به مصر خبر داد.

بنا به گزارش های منتشره، ترکیه و رژیم صهیونیستی در حال گفت و گو برای احداث خط لوله ای برای انتقال گاز طبیعی از میدان گازی 'لویاتان' در آب های مدیترانه مشرف به سواحل فلسطین اشغالی به اروپا هستند.

**‌ نرخ بیکاری در ترکیه طی ماه اوت سال جاری میلادی به 11.3 درصد رسید که بالاترین نرخ بیکاری در ماه های اخیر در این کشور آست.

به اعتقاد برخی از کارشناسان، بیکاری به عنوان یکی از عمده ترین مشکلات ساختاری اقتصاد ترکیه همچنان در شرایطی شکننده قرار دارد و چنین وضعیتی همزمان با کاهش رشد اقتصادی در این کشور که بنا به پیش بینی های انجام شده امسال به زیر سه درصد خواهد رسید، تشدید شده است.

**‌ فرانک اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان که برای ملاقات با همتای سیاسی خود مولود چاوش اوغلو به ترکیه سفر کرده است، امروز در خصوص تعیین ضرب العجل آنکارا به اتحادیه اروپا در تصمیم گیری برای ادامه مذاکرات عضویت ترکیه با این اتحادیه گفت که خود ترکیه باید درباره این موضوع تصمیم بگیرد.

او در خصوص مناقشه تازه در روابط ترکیه با اتحادیه اروپا و فراخوان ترکیه که اتحادیه اروپا باید تصمیم خود را بگیرد، گفت: ادامه مذاکرات عضویت ترکیه با اتحادیه اروپا موضوعی است که نباید در پایتخت های کشورهای اروپایی تصمیم گیری شود. این تصمیم را بایستی خود ترکیه اتخاذ کند.

فرانک والتر اشتاین مایر در حالی به ترکیه سفر کرده است که روابط ترکیه با آلمان و اتحادیه اروپا شاهد تنش کم سابقه ای است و ترکیه تا پایان سال جاری به اروپا مهلت داده است در خصوص مذاکرات عضویت این کشور تصمیم بگیرد.

**‌ سفیر جمهوری اسلامی ایران در آنکارا در دیدار با ابراهیم چلبی رهبر حزب مام میهن ترکیه، با اشاره به مسئولیت مهم دو کشور در راستای حل و فصل بحران ها و تامین امنیت منطقه، به وجود اشتراک و اتفاق نظر میان مقام های عالی ایران و ترکیه برای توسعه و تعمیق روابط سیاسی، فرهنگی و اقتصادی تاکید کرد.

** بیمارستان جرابلس واقع در حومه شمالی حلب در سوریه و تنها بیمارستان شهر از سوی والی ترکی جرابلس به دلایل امنیتی تعطیل شد.

گزارش ها از جمع آوری تمام تجهیزات این بیمارستان طی دو روز گذشته و حتی تعطیلی مرکز واکسیناسیون آن حکایت دارد.

جرابلس اوایل شهریور سال جاری طی عملیات ارتش ترکیه و نیروهای موسوم به ارتش آزاد سوریه تحت عنوان عملیات سپر فرات از دست عناصر داعش آزاد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала