گزارش و تحلیل

اسپانیا و عربستان سعودی،سندیکای جدید تسلیحاتی؟

© Photo / Airbus Defence & SpaceAvión cisterna A330 MRTT
Avión cisterna A330 MRTT - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش روزنامه El Pais ،حکومت اسپانیا محدودیت تحویل مهمات توپ خانه ای به عربستان سعودی به مبلغ 40 میلیون یورو را که از سال گذشته به خاطر اوضاع یمن در حال منجمد بود، لغو کرده است.

لغو محدودیت ها در آستانه سفر فیلیپ ششم، پادشاه اسپانیا به الریاض که مورخ 14 نوامبر به پایان رسیده، به وقوع پیوسته است.
شایان ذکر است که عربستان سعودی یکی از عمده ترین خریداران ادوات نظامی اسپانیا به شمار می رود. در سال 2015 قیمت تحویل نظامی از جمله هواپیماهای سوختگیر A330 MRTT ، 546 میلیون یورو بود. و این هم برغم آنکه در تاریخ 25 فوریه مجلس اروپایی، کشورهای عضو اتحادیه اروپا را منع بر حمایت نظامی از عربستان سعودی نموده بود.
گوستاوُ مورالِس دِلگادو، کارشناس نظامی در مصاحبه با Sputnik اظهار کرد که لغو محدودیت های تحویل مهمات، "گام بسیار غیر منتظره بود چونکه در حال حاضر عربستان سعودی به بمباران یمن ادامه می دهد. تعداد قربانیان این بمباران ها هزاران فرد بی گناه می باشند". کارشناس مزبور در تفسیر خود می گوید: 


"الریاض می تواند از دو طریق، اسلحه را مورد استفاده قرار دهد. طریق اول، ادامه تحویل اسلحه به تروریست ها و تشدید بخشیدن به مناقشه سوری. طریق دوم، به کار بردن آن در جنگ یمن".


باز هم شایان ذکر است که از سفر پادشاه اسپانیا به عربستان سعودی پشتیبانی همه جانبه صورت نگرفته بود. بعضی احزاب اسپانیایی از جمله Podemos و جمهوری خواهان چپ استان کاتالونیا خواستار لغو سفر پادشاه بودند. از طرف دیکر حزب موسوم به "شهروندان"،رئیس دولت اسپانیا را فرا خوانده در جریان ملاقات با مقامات سعودی مسئله رعایت حقوق بشر در این کشور را مطرح کند. سازمان "عفو بین المللی" نامه ای به عنوان پادشاه اسپانیا ارسال کرده که در آن تقاضای "عملی ساختن نفوذ خود" با مقصد پایان دادن به بمباران یمن توسط عربستان سعودی عنوان نموده بود.
ولی به نظر گوستاوُ مورالِس دِلگادو، در حال حاضر اسپانیا در قیاس حمایت از حقوق بشر بیشتر علاقمند فروش اسلحه است. کارشناس مزبور در تفسیر خود چنین نتیجه گیری می نماید:


"معلوم است که عربستان سعودی، سلطنت مطلقه می باشد و برای دنیا ننگ است که این کشور، ریاست کمیته حقوق بشر سازمان ملل را بر عهده دارد. اعدام افراد در عربستان ادامه دارد، رفتار با زنان، حیوان مانند است. دست فرد را قطع ، افراد را خلق آویز می کنند، حتی می توانند مصلوب کند. اسپانیا به چنین متحد هیچ نیازی ندارد و این کشور نباید در اولویت فهرست زیارت پادشاه بعد از جلسه سران اسپانی زبان باشد. فیلیپ ششم، یاد آور آن است که پادشاهان، شرم و رسوایی تاریخ و سالسله پادشاهی السعود، شرم و رسوایی پادشاهان است".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала