گزارش و تحلیل

یک عقیده: اوباما تلاش می‌کند دست ترامپ را در مساله تحریمات ببندد

© AP Photo / Pablo Martinez MonsivaisПобедивший в президентских выборах Дональд Трамп и действующий президент США Барак Обама на встрече в Белом доме
Победивший в президентских выборах Дональд Трамп и действующий президент США Барак Обама на встрече в Белом доме - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا فدریکا موگرینی پس از ضیافت غیر رسمی شام وزیران خارجه این اتحادیه به مناسبت نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرد که این اتحادیه قصد ندارد موضع خود را نسبت به روسیه عوض کند حتی در صورتی که آمریکا نظر خود را در مورد روسیه عوض کند

روزنامه نگاران از موگرینی پرسیدند که تغییرات احتمالی در مناسبات میان آمریکا و روسیه پس از پیروزی ترامپ، در موضع اتحادیه اروپا چه تأثیری خواهد گذاشت؟ موگرینی جواب داد:

«می دانید، اتحادیه اروپا پس از الحاق غیر قانونی کریمه به روسیه و در مورد موقعیت در اوکراین موضع اصولی اشغال کرده و این موضع با وجود تغییرات ممکنه سیاست دیگران عوض نخواهد شد».

به عقیده دمیتری آبزالوف مدیر مرکز ارتباطات استراتژیک مسکو دولت در حال رفتن پرزیدنت اوباما تمام هم خود را بکار می‌برد تا تحریمات ضد روسیه ضعیف نشود. وی به رادیو اسپوتنیک چنین گفت:

«قرار است اوباما از کشور های عضو اتحادیه اروپا دیدن کند و او در آنجا این مساله را مطرح خواهد کرد. در حال حاضر حزب دموکرات آمریکا وظیفه دارد کاری کند تا «دست دولت ترامپ بسته شود». ترامپ 20 ژانویه عهده دار ریاست جمهوری می‌شود و می‌تواند در مورد لغو تحریمات شخصی تصمیم بگیرد. قبل از این مدت هیات اداری دموکرات کاخ سفید سعی خواهد کرد بطور سبقتی تحریمات حوزه ای را تمدید کند که بایستی در ماه ژانویه سال آینده تمدید شوند. اگر ترامپ تا این موقع رئیس جمهور عامل می‌شد می‌توانست کاری کند تا از فشار کاسته شود. در این صورت پاره‌ای از کشور های اروپایی می توانستند علیه تحریمات اظهار نظر کنند که سرآغاز دمنتاژ تحریمات می بود. ولی دموکرات ها در آستانه این روند سعی می‌کنند حتی در ماه دسامبر این تحرمات را تمدید کنند تا در سال آینده وقتی که در اروپا روند های گریز از مرکز شروع شوند با گروه مقتدر ناراضیان از مقام های اتحادیه اروپا روبرو نشوند».

این سیاستشناس ادامه داد: برای این کار آن‌ها می‌خواهند مساله تحریمات ضد روسیه را خارج از چارچوب کارزار های انتخاباتی در کشور های اروپایی قرار دهند. دمیتری آبزالوف گفت:

«زیرا سیاستمداران اروپایی در درجه اول فرانسوا اولاند و آنگلا مرکل در زمینه تقویت ترامپ با این مساله روبرو شدند که مساله تحریمات در دستور روز انتخاباتشان قرار خواهد گرفت. اگر آن‌ها تحریمات را تمدید نکنند کسانی که در کشور هایشان طرفدار سیاست چندبعدی هستند مثلاً نیکلا سارکوزی و ماری لوپن در فرانسه و حزب «آلترناتیو برای آلمان» یا فرانک والتر اشتاین مایر در آلمان می‌توانند مواضع خود را به شدت تحکیم کنند. به این خاطر سیاستمداران اروپایی که در سال آینده در اننخابات شرکت خواهند کرد کوشش می‌کنند مسایل تحریمات را از دستور روز کارزار های انتخاباتی خود را حذف کنند».

ولی آن‌ها باز هم نخواهند توانست از طرح این مساله اجتناب ورزند. دمیتری آبزالوف سیاست شناس روس در پایان گفت:

«این مساله دوباره مطرح خواهد شد منتها این دفعه اولاند نخواهد توانست به سوی آمریکا اشاره کند و بگوید که گویا به ما گفتند که ما این کار را انجام دهیم. وی مجبور خواهد شد مسئولیت چنان تصمیم هایی را بعهده خود بگیرد که در مورد روسیه اتخاذ کرده بود. زیرا هم راستگرایان و هم چپگرایان او را به شدت تمام به باد انتقاد خواهند گرفت. به این خاطر، هم فرانسه و هم آلمان با تمدید پیش از موقع تحریمات، در حقیقت امر موقعیت خود را هنگام انتخابات را به مراتب دشوارتر می سازند».

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала