مایع حیات در سیاره مریخ کی به پایان رسید؟

© Photo / ESA/DLR/Freie Universitat Berlin (G. Neukum) Замерзшая вода в одном из кратеров Марса
Замерзшая вода в одном из кратеров Марса - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک، گروهی از محققان بین المللی به سرپرستی "کریستین شریدر" از دانشگاه استرلینگ انگلستان موفق به تشخیص زمان از بین رفتن آب در سیاره مریخ شدند. بر این اساس، آب در سیاره سرخ چند ده میلیون سال پیش از بین رفته است. با مقاله کامل منتشر شده توسط این محققان می توان در نشریه "Nature Communications" آشنا شد.

سیاره شناسان با مطالعه و بررسی وضعیت شهاب سنگ های جنس فلز و آهن فرود آمده در این سیاره، توانستند سرعت پروسه تبخیر مایعات از سطح مریخ را مشخص کنند. محققان برای این کار به مطالعه داده های دریافتی از مریخ‌ نورد آپورچونیتی "Opportunity" در فلاته نیم ‌روز "Meridiani Planum" واقع در خط استوا مریخ پرداختند. طی بررسی های انجام شده، آنها دریافتند که شهاب سنگ ها چه مدت زمانی تحت تاثیر اتمسفر مریخ قرار داشته و همچنین چه درصدی از آن از اکسید آهن تشکیل شده است.

با مقایسه اکسید آهن موجود در شهاب سنگ های مریخی و شهاب سنگ های زمینی می توان مشخص کرد که پروسه زنگ زدگی در آنها از لحاظ زمانی تا چه میزانی اختلاف دارد. نتایج این مقایسه نشان داد که پروسه زنگ زدگی آهن در مریخ حدودا 10 تا 10 هزار برابر آرام تر از زمین رخ می دهد. بدین ترتیب با مقایسه 2 سیاره در کل، می توان گفت که مایع حیات در سطح سیاره مریخ حدودا دست کم 20 میلیون سال پیش از بین رفته است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала