گزارش و تحلیل

مهاجران و آوارگان افغانی را به آغوش وطن بازمی گردانند

© Sputnik / Kostis NtantamisБеженцы с Ближнего Востока в Афинах
Беженцы с Ближнего Востока в Афинах - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بیش از یک و نیم میلیون مهاجر و آواره افغانی باز به افغانستان گردانده خواهد شد. ورود سیل افغانها به کشور از جنگ دریده، از نقطه نظر امنیت در منطقه اثر منفی خواهد داشت.

 در سازمان بین المللی حقوق بشر The Human Rights Watch بر این عقیده اند که اخراج مهاجران و آوارگان افغانی توسط کشورهای غربی،خطا و اشتباه اتحادیه اروپا می باشد. چونکه اخراج هم زمان با رشد فعالیت گروهکهای رادیکال از جمله طالبان و القاعده در افغانستان صورت می گیرد.

بابر بلوج،دبیر مطبوعاتی اداره سازمان ملل در امور مهاجران در کشورهای اروپایی در مصاحبه با روزنامه روسی ایزوستیا اظهار کرد که پناهندگی به مهاجران که زندگی آنها در خطر است باید بدون بستگی به ملیت ارائه شود. کارمند سازمان ملل در تفسیر خود می گوید: "اوضاع در افغانستان بی حد وخیم است. زندگی بسیار افغانها در خطر است. سازمان ملل بر فرصت افرادی که زندگی آنان در خطر است بر دریافت چتر پناه بین المللی تأکید می ورزد. حق ماندن در کشورهای اتحادیه اروپا به حیث مهاجر باید بدون بستگی به ملیت داده شود. افرادی که مورد تهدید قرار می گیرند نباید به زور از کشورهای اروپا اخراج شده و به افغانستان بازگردانده شوند. علاوه بر این، کشورهای اروپایی باید اوضاع واقعی افغانستان امروز را مد نظر بگیرند".

مصاحب مزبور در ضمن اطلاعات آماری را ارائه کرده. مطابق آن، تا آخر سال 2016 حدود یک و نیم میلیون مهاجر به افغانستان بازگردانده می شود. بیش از 80 هزار افغان از اتحادیه اروپا از جمله آلمان و فرانسه اخراج خواهد شد. در حالی که مهاجرین افغان در اروپا از لحاظ کمیت جای دوم دارند. در حال حاضر بیش از 200 هزار افغان در اروپا پناهنده اند. کارمند سازمان ملل خاطر نشان کرد که "حدود یک و نیم میلیون مهاجر افغان در پاکستان به سر می برند. از این تعداد 300 هزار نفر دیگر به خاک خود بازگردانده شدند. در ایران چند صد هزار مهاجر افغان است. حالا برگشت آنان هم در بررسی و جریان است. ولی اگر آنها به مدد بین المللی احتیاج دارند، باید فاقد آن نباشند. برگشت مهاجرین از اتحادیه اروپا یا پاکستان به وطن باید اجباری نباشد".

جِری سیمپسون، وکیل و کارمند ارشد در امور حقوق مهاجرین در سازمان بین المللی حقوق بشر The Human Rights Watch به روزنامه ایزوستیا گفت که اخراج مهاجرین افغان در اکثر موارد غیر قانونی و بر خلاف حقوق بشر می باشد.

کارشناس حقوق بشر به روزنامه ایزوستیا گفت: "پاکستان صدها هزار مهاجر ثبت شده را غیر قانونی اخراج می نماید. اتحادیه اروپا، حق حقوقی اخراج افغانانی را دارد که جواب رد پناهندگی دریافت کردند. با وجود آن ما از چگونگی دریافت وضعیت مهاجر برای افغانها نگران هستیم. به فکر ما، این گام نادرستِ اخلاقی و استراتژی از طرف اروپا است".

مصاحب هم چنین تأکید کرد که اوضاع امنیتی در افغانستان "وحشتناک ولی به اندازه سوریه نیست". علاوه بر این، به قول کارشناس حقوق بشر،بین اکثر کشورهای اروپا نوافقنامه عدم اخراج مهاجرین سوری از اتحادیه اروپا وجود دارد در حالی که چنین مدرکی برای افغانان نیست.

به نوبت خود منبع ای از اداره سازمان ملل در امور مهاجرین به شرطی که نام وی فاش نشود به روزنامه ایزوستیا بیان کرد که سازمان ملل مخالف برگشت توده ای مهاجرین بود ولی اتحادیه اروپا روی الزام بودن این عمل تأکید می ورزید.

در ختم مصاحبه کارمند مزبور سازمان ملل علاوه کرد که "برگشت بدون کنترل تعداد کثیری مهاجرین افغان منجر به بی ثباتی اوضاع در افغانستان خواهد شد. این جریان را باید بدقت کنترل کرد".

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала