دوستان صهیونیستی در جشن و بزم خود برای ترامپ کمی تامل کنند

© AP Photo / Ariel SchalitIsrael's President Reuven Rivlin
Israel's President Reuven Rivlin - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پیروزی دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با واکنش های متفاوتی در محافل سیاسی رژیم صهیونیستی همراه بود، به طوری که برخی از سیاستمداران راستگرای صهیونیستی این پیروزی را جشن گرفتند و حال آنکه مقام های ارشد این رژیم در مورد گمانه زنی زودهنگام درخصوص روابط دو طرف هشدار دادند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا- بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به مقام های این رژیم اعلام کرد که اجازه دهند دولت بعدی آمریکا در سکوت خبری شکل بگیرد و این مقام ها با رسانه ها در مورد کم و کیف کابینه واشنگتن حرفی نزنند.

یائیر لاپید رهبر حزب یش آتید نیز هشدار داد که سیاستمداران صهیونیستی فرضیه های شتابزده را در مورد آینده فرآیند سازش در پی انتخاب ترامپ ارائه ندهند.

به گزارش روزنامه صهیونیستی تایمز اسرائیل، وی گفت: ما باید منتظر بمانیم، می دانم که این کار برای سیاستمداران مشکل است، اما این دولت تازه انتخاب شده است و 20 ژانویه سوگند یاد می کند.

شماری از وزرای کابینه صهیونیستی گفته اند که منتظر اتخاذ سیاست کاملا متفاوتی از طرف آمریکا در منطقه هستند.

نفتالی بنت رهبر حزب خانه یهودی به طور خاص گفته است که پیروزی ترامپ، فرصتی برای پایان دادن به مساله تشکیل کشور فلسطین است.

در همین حال، لاپید با هشدار در این خصوص که خواسته های ترامپ نباید بدیهی پنداشته شود، گفت: هنوز مشخص نیست که چه کسانی اعضای دولت ترامپ خواهند بود، از این رو سیاستمداران اسرائیلی باید شکیبا باشند و منتظر بمانند تا بتوانیم به روابط مان با دولت آمریکا، این بار به شیوه ای بهتر شکل دهیم.

پیام لاپید خطاب به سیاستمداران صهیونیستی از زبان دیگر اعضای کنست نیز بازگو شد، به طوری که ایال بن روون از اعضای این پارلمان گفت: پیشنهاد می کنم که دوستانم در جشن و بزم خود کمی تامل کنند.

دیگر مقام های صهیونیستی نیز از سخنان ترامپ در زمان کارزار انتخاباتی دل و جرات گرفته اند.

مئیر تورگمن رئیس کمیته ساخت و ساز و برنامه ریزی شهرداری بیت المقدس گفت که قصد دارد برنامه ساخت حدود هفت هزار واحد مسکونی را که به واسطه فشارهای سیاسی دولت مسکوت مانده است، عملیاتی کند.

آمریکا با شهرک سازی در مناطقی که رژیم صهیونیستی پس از جنگ شش روزه سال 1967 به اشغال خود درآورد، مخالف است.

رژیم صهیونیستی پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز قرار را بر این گذاشته بود که تا قبل از اعلام نتایج، موضع مشخصی نسبت به نامزدهای آن اتخاذ نکند.

به گزارش روزنامه تایمز اسرائیل، نتانیاهو خطاب به وزرای کابینه اش گفته بود که رژیم صهیونیستی نباید در حال جانبداری از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دیده شود.

نتانیاهو در جریان انتخابات قبلی ریاست جمهوری آمریکا در سال 2012 متهم شد به میت رامنی نامزد جمهوری خواه ایالات متحده و رقیب باراک اوباما گرایش دارد.

در آن زمان، روابط نتانیاهو با اوباما به دلیل اختلاف در مورد نحوه برخورد با مساله هسته ای ایران، تیره شد.

به هر روی، نتانیاهو کوشیده است جانب احتیاط را در اتخاذ موضع در مورد دو نامزد مطرح انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا حفظ کند و هرچند در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با هر دو نامزد انتخابات ملاقات کرد، اما در سایر موارد کاملا محتاط بود، با این حال، روزنامه اسرائیل هیوم که به حمایت از نتانیاهو معروف است، به عنوان متمایل ترین رسانه اسرائیلی به ترامپ شناخته می شود.

در همین حال پایگاه خبری عاروتص شوع در گزارشی نوشت: نتانیاهو قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت که صرف نظر از نتیجه انتخابات، واشنگتن و تل آویو هم پیمانان نزدیک باقی می مانند.

وی تاکید کرد: ما انتظار داریم که آمریکا به اصل حل مناقشه اسرائیل — فلسطین مبتنی بر مذاکرات مستقیم و بدون پیش شرط وفادار بماند، نه اینکه به تصمیم های سازمان ملل یا نهادهای بین المللی دیگر رجوع کند.

نتانیاهو گفت که هم پیمانی رژیم صهیونیستی و آمریکا، مهمترین و اصولی ترین بعد روابط تل آویو با واشنگتن است، از اینرو تداوم خواهد یافت.

ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که هفته گذشته برگزار شد، گوی سبقت را از هیلاری کلینتون نامزد دمکرات ها ربود و در کمال بهت و ناباوری، عنوان پیروزی را از آن خود کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала