گزارش و تحلیل

مسیحیان عراق بخاطر آزادسازی موصل می جنگند

© Sputnik / Hikmet DurgunPeshmerga. Mosul
Peshmerga. Mosul - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مسیحیان عراق همراه با یگان های دولتی و دسته های پیشمرگه در عملیات آزادسازی موصل فعالانه شرکت می کنند.

دسته های ویژه مسیحیان داوطلب تشکیل شدند. از آغاز عملیات موصل تا کنون حدود دو هزار نفر از افراد مسیحی از روستا ها و قصبات واقع در حوالی شرقی و شمالی موصل فرار کردند. خبرنگار اسپوتنیک با یکی از آن‌ها بها ارضان آسو از جمعیت موصل صحبت کرد. آسو در باره دو سال زندگی در شرایط خودسری فشار داعشی ها در موصل تعریف کرده چنین گفت

«مسیحیان ساکن عراق و اراضی دولت منطقه ای کردستان این کشور از چاقوکشان داعش خیلی چیز ها را تحمل کردند. تروریست ها آن‌ها را شکنجه داده و در کلیساها زنده می سوزاندند. چند کلیسا مینگذاری و منفجر شدند. در اکتبر 2014 تروریست ها کلیسا های قصبان بارتیله و حمدانیه در شرق موصل را که اکثر اهالی آن‌ها مسیحیان هستند با زمین یکسان کردند. به خاطر اعمال داعش ده‌ها هزار مسیحی از موصل به بغداد و اربیل فرار کردند».

آسو ادامه داد:

مسیحیان در دوره صدام و هنگام داعش خیلی چیز ها را تحمل کردند. صدام سیاست تبعیض و فشار بر ساکنان مسیحی انجام می داد. داعشی ها هم پس از تصرف موصل و دیگر نواحی به همین سیاست دست زدند. در نتیجه هزاران نفر مسیحی از نواحی اشغال شده به منطقه کردستان و بغداد فرار کردند و دیگران به آمریکا، کانادا، آلمان و فرانسه مهاجرت کردند. پیشتر در خاک عراق 3 میلیون مسیحی سکونت داشتند ولی وقتی که صدام حسین به بازداشتن آن‌ها پرداخت مهاجرت مسیحان از عراق سرعت بیشتری به خود گرفت. بعداً داعش جایگزین صدام شد. در سال 2014 داعش موصل، تلعفر، حمدانیه،بارطیله، تکریت، فلوجه و بسیاری دیگر مناطق را تصرف کرد و مسیحیان دستخوش زورگویی شدیدی شدند. داعشی ها می‌گفتند: «شما کافِر و برده هستید». آن‌ها خانه‌های افراد سرکش و کسانی که علیه مقررات شان به مقاومت برخاستند آتش زدند. این مسیحیان را در کلیساها می بستند و زنده می سوزاندند. آن‌ها ناموس دختران و زنان مسیحی را هتک می کردند. داعشی ها دوشیزگان مسیحی را زن می گرفتند. بسیاری مسیحی‌ها هنگام زجر و شکنجه جان باختند. حالا هم بسیاری مسیحی‌ها در زندان ها بسر میبرند.

آسو در پایان گفت:

«ما به آزادسازی هر چه زودتر موصل از لوث تروریست ها امیدواریم. مسیحیان عراق همراه با یگان های دولتی و دسته های پیشمرگه در عملیات آزادسازی موصل فعالانه شرکت می کنند. چندی پیش کره کچ روستای زادبومی من واقع در نزدیکی حمدانیه از داعشی ها آزاد شد. ما نمی‌توانیم آن شادی را بازگو کنیم که وقتی این خبر را شنیدیم به ما دست داد. حالا من می خواهم به خانه خود بروم تا ببینم در چه حالی مانده است. اگر چیزی در آن باقی مانده آن‌ها را اینجا به اربیل حمل خواهم کرد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала