گزارش و تحلیل

یک محقق: امکانات اس 500 سبب آن شد که پنتاگون همه طرح ها و برنامه های خود را در داخل سیفون توالت تخلیه کند

© Sputnik / Mikhail VoskresenskiyВоеннослужащий 606-го краснознаменного гвардейского зенитного полка у пусковой установки зенитной ракетной систем С-400 "Триумф
Военнослужащий 606-го краснознаменного гвардейского зенитного полка у пусковой установки зенитной ракетной систем С-400 Триумф - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نشریه ناشنل اینترست نوشت: روسیه در ساخت سپر پدافند هوایی بر سامانه اس 500 تکیه کرده است.

سباستین روبلن تحلیلگر نظامی در مقاله خود گمان می‌کند که در اس 500 روسی مانند تی اچ ای ای دی — سامانه ضد موشکی آمریکایی نظریه رهگیری جنبشی اجرایی خواهد شد وقتی که برای تخریب هدف فقط از انرژی جنبشی بلوک دستگاه‌ها استفاده می‌شود و در این هنگام سرعت پرواز موشک های ضد موشکی سامانه روسی 77 ان6 — ان و 77 ان6 — ان1 به آن‌ها اجازه خواهد داد تا موشک های بالدار دشمن را نابود کنند

این تحلیلگر بر آن است که پدافند هوایی اس 500 در مقابله با «جنگنده های نامرئی» ثمربخشی خاصی خواهد داشت

ارزیابی نشنال اینترست از توانمندی سامانه اس-500: سلاحی مرگبار - اسپوتنیک ایران
ارزیابی نشنال اینترست از توانمندی سامانه اس-500: سلاحی مرگبار
روبلن می‌نویسد: «برد خیلی دور اس 500 آنرا به سلاحی تبدیل می‌کند که برای نابودی هدف‌های بسیار بزرگ و دارای دید حد اکثر ایده‌آل اند. کشف و تخریب یک بمب افکن از فاصله دور برایش دشوار خواهد بود لیکن هواپیما های آواکس یا مخصوص جنگ الکترونیک مجبور خواهند شد خارج از شعاع عمل اس 500 دست به اقدام بزنند.

به عقیده روبلن، پدافند هوایی روسی در درجه اول بعنوان سامانه پدافند موشکی برد دور طرحریزی می‌شود و هدفش انجام وظایف در مناطق ورود ممنوع یا دارای دسترسی محدود (A2/AD) است. اس 500 می‌تواند همچنین علیه ماهواره ها بکار برده شود.

ویکتور موراخوفسکی کارشناس نظامی روس، عضو شورای خبرگان هیات رییسه نظامی — صنعتی در مصاحبه با رادیو اسپوتنیک اشاره کرد که اس 500 باید جایگزین اس 300 و اس 400 شود. وی چنین گفت:

«اس 500 — سیستم جامع عمومی پدافند هوایی و موشکی آینده دار است و امکانات دفاع ضد موشکی در سطح نوین ضربتی — استراتژیک را تأمین می کند. این سامانه امکان می‌دهد کاری شود تا مناطق کاملی از ضربات موشک های بالیستیک قاره پیما و هواگرد های مافوق صوت در حال طرحریزی در آمریکا در امان بمانند».

Russia deploys S-400 air defence missile system in Syria - اسپوتنیک ایران
دشمن صدای اس 500 را نخواهد شنید

به گفته موراخوفسکی، اس 500 مایه یأس و ناامیدی پنتاگون است. وی در ادامه گفت:

«نمایندگان پنتاگون در اسناد خود بیم آن را اظهار می‌کنند که «روسیه در مرز های خود نواحی غیر قابل دسترسی و ممنوع ورود ایجاد می کند. از جمله در استان کالینینگراد، خاور دور و غیره. این مایه یأس و ناامیدی پنتاگون است که برای ساخت سامانه ویژه «ضربه سریع جهانشمول» و طرحریزی هواگرد های هیپرصوتی و موشک های بالدار، پول‌های گزافی مصرف کرده و حالا در برابر این حقیقت قرار گرفته که این پول‌ها یعنی صد ها میلیارد دلار «در داخل سیفون توالت تخلیه شد». با در نظر داشت اینکه اس 500 سامانه صرفاً دفاعی است و اینکه آمریکا به صورت یکجانبه از قرارداد ضد موشکی خارج شد حال آمریکایی ها بد است. در ضمن سامانه اس 500 دارای امکانات مبارزه با ماهواره های جاسوسی الکترونیک در فضا هم هستند و آمریکایی ها ناراحت هستند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала