محبوب ترین خرده فرهنگ های روسیه

© Sputnik / Konstantin Chalabovجوانان روسیه
جوانان روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جوانان روسیه به کدام گروه خرده فرهنگی تعلق دارند.

 جامعه شناسان  نظرسنجی در بین جوانان برگزار کردند تا معلوم شود  جوانان روسیه  طرفدار کدام فرهنگ های فرعی  هستند و  از چه طریقی با استفاده از  عضویت در گروه های خرده فرهنگی می توان مرزهای  قومی و جهان بینی  بین جوانان را  برطرف کرد. کاشف بعمل آمد که بازی های « ایمو و گُت» به گذشته پیوستند و دوچرخه سواری و gamer جانشین این نوع بازی های شدند.

گروهی از جامعه شناسان در بین 3200  نفر  دانشجویان کالج  و دانشگاه  در  4 شهر روسیه —  سنت پطربورگ،  اولیانوفسک، قازان و مخاچ قلعه  نظر سنجی برگزار کردند.  انتخاب این شهر ها  تصادفی نبود، زیرا به عقیده  جامعه شناسان  اینگونه جغرافیای  نظرسنجی   امکان تعیین انواع سرگرمی ها و تعامل  بین قومی را مشخص می سازد.  سنت پطربورگ شهر بزرگی است و اولیانوفسک یک  شهرستان روسی، قازان شهری است  که دو قوم بزرگ تاتار و روس در آنجا ساکن هستند و  مخاچ قلعه یک شهر کثیر المله است  که روس ها در بین آنها فقط 5 درصد ساکنان را تشکیل می دهند.

در جواب نظرخواهی شدگان همه چیز  قاطی شده بود — سرگرمی، علایق  موزیکال و  ورزشی و  عقاید اجتماعی و سیاسی.  بدین معنا  « خرده فرهنگی » جوانان وسیع تر از 20 سال قبل شده است.

با وجود تفاوت های  قومی و دینی و محل زندگی « سرگرمی های جوانان از نقاط مشترکی برخوردارند. آنها را می توان به گروه های دوچرخه سواران، « گیمر ها» دوستداران  تنیس رو میزی ، فوتبال دستی ، هواداران فوتبال و  هیپ هاپر وTurnikmen     تقسیم کرد.

سویاتسلاو پولیاکوف  کارمند  مرکز پژوهشی جوانان  مدرسه عالی اقتصاد  بیش از یک ماه به مطالعه  « تورنیکمن» های مخاچ قلعه پرداخت. « تمرین خیابانی در داغستان  روش نمایش سمبلیک قدرت   برای  مردان  در شرایط محدودیت های  موجود برای دسترسی به  امکانات ورزشی و حرفه ای است.  فرهنگ سنتی  از  مردان جوان طلب می کند که آنها بایدقوی باشند.  اما در جامعه داغستان  انواع  قابل پذیرش  نمایش قدرت شخصی برای جامعه  محدود است.  یک جوان داغستانی بدون داشتن « پارتی»  و یا امکانات مالی خوب نمی تواند در ادارات انتظامی استخدام شود و یا به درجات عالی در   ورزش برسد.  از این رو جوانان  با تمرینات خیابانی قدرت خود را به نمایش می گذارند».

در عین حال درصد زورگویی در  داغستان  خیلی پایین است.  بر خلاف کلیشه های  موجود، جوانان محلی  ترجیح میدهند بدون  دعوا و کتک کاری مسائل را حل و فصل کند.  در بین اعضای گروه « تورنیکمن» های  قازان و سنت پطربورگ  برخلاف  داغستان،  دختران را  هم می توان  دید.

در جمهوری های مسلمان نشین، درصد وطنپرستی و  روحیات مذهبی  در بین جوانان بالاتر است (49 درصد نظرخواهی شدگان در قازان  و 31 درصد در مخاچ قلعه و  42 درصد در داغستان).

در تمام شهرهای روسیه تعداد   دوستداران بازی های کامپیوتری  و  گجت ها بحد کافی زیاد است.  اما به موازات این گرایش، علاقمندان به  تنیس روی میز و فوتبال دستی و  بلیارد  افزایش می یابد و از  دوستداران « بازی های کامپیوتری» در قازان جلو می زنند ولی  از  مخاچ قلعه کمی عقب می مانند و در سنت پطربورگ نیز از طرفداران زیادی  برخوردار می شود.

 مد سبک سالم زندگی نیز در بین جوانان طرفداران زیادی پیدا کرده است.  اگر دوستداران دوچرخه سواری را نیز به این دسته اضافه کنیم آنها  از گروه های دیگر  خیلی جلوتر  هستند.

 چه چیزی می تواند جوانان  متعلق به  گروه های قومی و دینی مختلف را به  یکدیگر نزدیک کند؟  سویاتسلاو پولاکوف  در باره مشاهدات خود در داغستان تعریف کرد و گفت  وقتی در داغستان از جوانان سوال شد  خود را متعلق به چه قومی می دانند نمی دانستند چه پاسخی بدهند.  تعداد زیادی  از  اینکه خود را متعلق به قوم خاصی اعلام کنند خودداری ورزیدند و  گفتند  که  اهل داغستان هستند و  وطن خود را  دوست دارند و   بعضی از جوانان خود را اهل روسیه نامیدند.

 این نتیجه  مهمی است.  همانا از طریق  نزدیکی گروه های  متفاوت، هویت منطقه ای ، بومی و جمهوری شکل می گیرد. « روسیه ای ها» هنوز در بین نظرخواهی شدگان زیاد نیستند  ولی هستند.  آنها فرزندان روسیه نو و نسل نو  متولد شده در دهه 1990 میلادی می باشند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала